Dzisiaj zajmiemy się różnymi metodami uszlachetniania druku. Postaramy się w przystępny sposób wyjaśnić jakie są najpopularniejsze metody i jak one wyglądają. Siłą rzeczy nie pokażemy wszystkich – metod uszlachetniania jest sporo, wiele jest bardzo niszowych, dostępnych tylko w specjalistycznych drukarniach. Omówimy więc tylko te najpopularniejsze, które stosujemy najczęściej.

W naszym zestawieniu postaramy się nie używać skomplikowanych terminów i wyrażeń. Jeśli więc, drogi czytelniku, jesteś drukarzem i widzisz tu pewnie uproszczenia, nie oburzaj się na nas – staramy się po prostu wyjaśnić pewne sprawy w przystępny sposób. Mijalibyśmy się zresztą z prawdą, gdybyśmy twierdzili, że jesteśmy ekspertami w tej dziedzinie. Owszem, nie raz i nie dwa projektowaliśmy projekty z użyciem owych technik, ale zawsze robiliśmy to z poziomu komputera, nie drukarni. Ale może właśnie dzięki temu uda nam się pominąć skomplikowany i często niepotrzebny żargon.

Zacznijmy od początku

Czym jest w ogóle uszlachetnienie druku? Jest to proces nanoszenia podczas druku lub już po wydrukowaniu pewnych substancji mających na celu podniesienie walorów estetycznych drukowanego projektu. Rzecz jasna, często nie chodzi tylko o estetykę, a o trwałość zadrukowanego materiału lub powierzchni. Nie zapominamy o tym, ale jako graficy wolimy skupić się na wizualnych cechach uszlachetniania.

A czy warto w ogóle stosować takie metody? No cóż, naszym zdaniem zdecydowanie warto, choć oczywiście zawsze zależy to od tego co właściwie robimy. Jeśli projektujemy zwykłą ulotkę o szerokim zasięgu, to prawdopodobnie zależeć nam będzie na jak najtańszym druku i poza laminowaniem, damy sobie spokój z innymi metodami wzbogacania. Natomiast, jeśli zależy nam na, nomen omen, uszlachetnieniu projektu, warto pomyśleć nad którąś z poniższych metod.

Pantony metaliczne

Użycie w projekcie metalizowanych kolorów z palety Pantone® nie jest dosłownie metodą uszlachetnienia naszej pracy. Jest to w gruncie rzeczy drukowanie z użyciem większej ilości barw. Prawdopodobnie żaden drukarz nie nazwałby tego uszlachetnieniem. Niemniej jednak, projekt wydrukowany z użyciem metalizowanych kolorów Pantone bardzo zyskuje na szlachetności.

Niestety, nie jesteśmy w stanie na łamach witryny internetowej pokazać jak wyglądają takie kolory. Aby przekonać się, jak wyglądają musimy posłużyć się specjalnym próbnikiem kolorów. Dzięki owym próbnikom możemy ocenić jaki kolor będzie najbardziej odpowiedni dla naszego projektu. Parafrazując pewne przysłowie – mówienie o kolorach jest jak tańczenie o architekturze, ale postaramy się w przystępny sposób wyjaśnić o co chodzi.

uszlachetnianie_1

Metalizowane kolory Pantone® przypominają nieco matową, metalową powierzchnię. Nie odbijają światła tak wyraźnie jak dalej opisany Hot Stamping, ale wyraźnie widać mieniące się na nich odbite światło, co w prosty sposób przekłada się na silne wrażenie metaliczności.

Warto wtrącić, że każda metoda uszlachetnienia druku jest nieco kłopotliwa do wyjaśnienia. Otóż, nie ma prostej metody wykonania komputerowej wizualizacji – te zazwyczaj wyglądają dosyć sztucznie i tylko ogólnie oddają prawdziwą naturę zastosowanego uszlachetnienia. Podobnie jest w fotografiami, te również nie oddają rzeczywistości. Aby przekonać się, jak wygląda konkretne rozwiązanie, musimy zobaczyć je na żywo.

Foliowanie / laminowanie

Foliowanie to rodzaj laminowania, polega na przykryciu powierzchni papierowej warstwą folii z tworzyw sztucznych. Tak przygotowany materiał jest usztywniony i zabezpieczony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Warto wspomnieć, że materiał po foliowaniu ma zwiększoną odporność na promieniowanie UV i zawilgocenie.

uszlachetnianie_2

Foliować możemy przy użyciu folii matowej lub błyszczącej. Co oczywiście ma niebagatelny wpływ na końcowy wygląd projektu. Tu już sami musimy ocenić, która folia lepiej podkreśli projekt. Naszym zdaniem ulotka czy katalog pokryte matową folią ma bardziej ekskluzywny charakter i trochę się wybiją nad błyszczącymi materiałami, którymi jesteśmy zalewani.Choć tak jak już wspomnieliśmy wszystko zależy od projekty i efektu jaki chcemy osiągnąć.

Warto wspomnieć, że materiał pokryty folią błyszczącą dosyć silnie odbija światło. Może to wyglądać atrakcyjnie, ale równie dobrze może sprawić sporo problemów przy czytaniu tekstu, więc warto mieć to na uwadze przy podejmowaniu decyzji o foliowaniu.

Lakiery matowe i błyszczące

Lakierowane powierzchnie mają podobne właściwości jak te zafoliowane. Materiały poddane procesowi lakierowania są jednak nieco sztywniejsze. Tutaj również możemy wybrać pomiędzy wariantem matowym i błyszczącym. Aczkolwiek, częściej mamy do czynienia z wariantem błyszczącym.

Chyba największą zaletą lakierów jest możliwość ich stosowania w wybranych przez siebie miejscach. Mówimy wtedy o stosowaniu lakieru UV wybiórczo. Każdy z nas widział to rozwiązanie wiele razy – jest powszechnie stosowane. Przeglądając książki w księgarni bardzo często widać jak bardzo lubią stosować lakier wybiórczy projektanci. Główny element graficzny czy bohater błyszczy się wyraźnie świetle, podczas gdy reszta okładki jest zmatowiona – to właśnie efekt wybiórczego użycia lakieru UV. Warto wspomnieć, że ten może wzmocnić kolory, czasem odrobinę je zażółcając.

uszlachetnianie_3

Używanie lakieru wybiórczo staje się coraz bardziej powszechne, jest to stosunkowo prosty sposób na podniesienie atrakcyjności wizualnej naszych materiałów promocyjnych. Zwłaszcza, gdy używamy wyciętych z tła elementów, np. postaci, produktów, dużych napisów. Są to idealne elementy do pokrycia lakierem UV, aby je wzmocnić i wydobyć z projektu.

Hot Stamping

Hot Stamping to technika wtapiania na gorąco metalowych folii w powierzchnie materiału reklamowego czy opakowania. Folie te mają najczęściej kolor srebrny lub złoty, ale występują także w innych kolorach. Mogą być przykryte przeróżnymi efektami jak np. hologramowym, tęczowym i wieloma innymi. Aby być świadomym jakich efektów możemy użyć warto poprosić drukarnie o próbnik folii HSowych.

Folie te charakteryzują się wysokim współczynnikiem odbicia światła, dzięki czemu materiał, który jest nimi przykryty odznacza się wysokim wrażeniem metaliczności. Przykłady użycia Hot Stampingu najbardziej widać w branży kosmetycznej i aptecznej – zdecydowana większość produktów zawiera w sobie elementy Hot Stampingowe. Może to być logo marki, nazwa produktu i inne elementy, które projektant chciał wyróżnić. Oczywiście, Hot Stampingu możemy używać nie tylko przy projektowaniu opakowań. Metalizowane elementy można zawrzeć w ulotce, kartach stałego klienta, bonach rabatowych i wielu innych.

Cold stamping

Cold stamping daje podobny efekt do Hot Stampingu. Różnica jest taka, że nie jest wtapiany w materiał, jest nanoszony przy pomocy kleju. Jest odrobinę łatwiejszy w produkcji, nanosi się go jeszcze podczas drukowania i można go stosować na materiałach wrażliwych na ciepło.

uszlachetnianie_4

Dosyć istotną różnicą pomiędzy Hot Stampingiem a Cold jest taka, że ten ostatni może być stosowany jako przejście tonalne lub gradient. Daje to nieco większe pole do popisu grafikowi podczas projektowania materiału reklamowego.

Tłoczenie

Tak na dobrą sprawę każdy z nas miał do czynienia z tłoczonym materiałem poligraficznym. Wytłoczone mogą być przeróżne wzory – elementy grafiki czy napisy. Podnosi to atrakcyjność wizualną projektu, ale także również wzmaga poczucie szlachetności podczas dotykania go.

Wytłaczać można elementy już wcześniej uszlachetnione dzięki czemu, możemy uzyskać na przykład efekt wypukłego hot stampingu. Gdy będziesz rozważał jaką metodę uatrakcyjnienia materiału wybrać, zdecydowanie warto się zastanowić nad możliwością tłoczenia.

To i tak nie wszystko

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, powyższe metody nie są jedynymi sposobami uszlachetniania materiałów graficzno reklamowych. Są za to na pewno jednymi z popularniejszych, powinny być w miarę łatwo dostępne i nie rujnować Twojego budżetu. Mamy nadzieję, że tak sporządzona lista technik ułatwi Ci podejmowanie decyzji. Jeśli uważasz, że jakiś temat został potraktowany zbyt po macoszemu, lub chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej, daj nam znać pisząc maila.