Nasz pierwszy artykuł z cyklu Sylwetki poświęciliśmy wielkiemu i uznanemu grafikowi jakim był Paul Rand. Dopisek jaki towarzyszył temu artykułowi brzmiał: „Modernista z Ameryki”. Dzisiaj trochę na przekór tamtej publikacji chcielibyśmy poświęcić kilka słów Davidowi Carsonowi, któremu z pełnym przekonaniem możemy zadedykować przypis „antymodernista”. Dlaczego to robimy, wyjaśnimy w dalszej części artykułu.

David Carson urodził się 1954 roku w Texasie w Stanach Zjednoczonych. Projektowaniem graficznym zajął się około 1980 roku, choć jak się zdaje, grafika nie zajmowała pierwszego miejsca w jego życiu. Od 1982 roku był nauczycielem, ale jego główną pasją było surfowanie. Zajmował się tym sportem zawodowo, a w roku 1989 został nawet uznany za 9’tego najlepszego surfera świata. Nie przeszkodziło mu to jednak rozwijać się w pracy projektanta graficznego. Od roku 1984 do 88 pracował w czasopiśmie „Transworld Skateboarding” jako dyrektor artystyczny. To właśnie w tej pracy rozwinął swój charakterystyczny styl i sposób projektowania.

david_carson_1

W 1992 roku podjął się zaprojektowania czasopisma „Ray Gun”, poświęconemu muzyce alternatywnej i takiemu stylowi życia. To właśnie dzięki temu projektowi David stał się rozpoznawalnym grafikiem i projektantem. Trzy lata później założył swoje biuro projektowe: David Carson Design.

Dzięki sławie, którą zyskał po projekcie „Ray Gun’a” do biura Carsona zgłaszały się największe firmy i korporacje. Pracował między innymi dla: Pepi Cola, Microsoft, Nike, Budweiser, NBC, Levi Strauss i wielu, wiele innych znanych firm. Pracował także jako dyrektor kreatywny dla „Gibbes Museum of Art”, czy dla „Bose Corporation”. Pomimo tego, że z pewnością nie narzekał na brak zajęć, przez całą swoją karierę był blisko związany z surfingiem, któremu nie jeden raz poświęcał swoje graficzne umiejętności.

Projekty okładek

Mimo, że David pracował dla największych światowych firm, którym projektował kampanie reklamowe, to najbardziej znany jest z projektów okładek czasopism.

david_carson_2

To właśnie dzięki tym projektom, pierwsze co nasuwa nam się na myśl to dziwne słowo: „antymodernista”. Jego projekty są połamane, na pierwszy rzut oka bardzo chaotyczne. Są zupełnie inne, niż te, które się zazwyczaj zachwala. Nie są proste, daleko im do minimalizmu, często są wręcz przeładowane. Dziwne eksperymenty typograficzne oraz charaktertystyczne użycie zdjęć i fotografii są tym co buduje prace Carsona.

david_carson_3

Powyższy projekt pierwszego numeru czasopisma „Blue”, autorstwa Carsona został uznany za jeden z najlepszych projektów okładek wszech czasów według American Society of Magazine Editors.

david_carson_4

Rzecz jasna, Carson nie projektował jedynie okładek czasopism, choć przeglądając jego bogate portfolio, można odnieść wrażenie, że właśnie to chciałby robić najbardziej. Poniżej plakaty autorstwa Davida. Jak widać tutaj również autor nie boi się eksperymentować. Można nawet odnieść wrażenie, że komunikat wizualny jest dla Carsona bardziej istotny od tego merytorycznego.

david_carson_5

Identyfikacja wizualna

Wydawałoby się, że projekty logotypów i identyfikacji wizualnej powinny charakteryzować się czystością i przejrzystością. To właśnie one reprezentują firmę lub instytucje, więc chciałoby się aby były jak najbardziej czytelne. No cóż… z takiego założenia na pewno nie wyszedłby David Carson. Jak zwykle postanowił postawić na projekty nietypowe, odważne i wymykające się wszelkiej klasyfikacji. Poniżej identyfikacja wizualna jaką stworzył dla muzeum Salvadora Dali w St. Petersburgu.

david_carson_6

Co jest bardzo istotne w twórczości tego artysty to fakt, że każdy projekt wydaje się być kompletnie inny od poprzedniego. Mimo wszystko można wyczuć tu pewną nutkę i dozę szaleństwa Carsona, który najwyraźniej za nic sobie ma wszelkie konwenanse projektowania graficznego. Poniżej mały wycinek identyfikacji jaką stworzył dla akcesoriów surfingowych, które sygnował nawet swoim nazwiskiem.

david_carson_7

Sami musicie przyznać, że w tym szaleństwie jest metoda! Choć czasem potrafi zaprojektować również coś bardziej standardowego. W przykładzie poniżej, logo dla strony internetowej „magicseaweed”.

david_carson_8

Reklama

Często bywa tak, że nawet najbardziej kreatywny i odważny projektant, w momencie gdy dostaje się w szpony marketingu i korporacjonizmu przestaje tworzyć w charakterystyczny dla siebie sposób i poddaje się woli swoich mocodawców. Spójrzmy czy większy wpływ na Carsona miał marketing, czy Carson na marketing. Poniżej mała próbka reklam, jakie zaprojektował dla marki samochodowej Audi.

david_carson_9

Chyba nie ulega żadnym wątpliwościom, kto wyszedł z tego pojedynku zwycięsko. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że firma Audi, wiedziała kogo zatrudnia to i tak mamy wrażenie, że projekty reklam Carsona są w bardzo niewielki sposób utemperowane.

David projektował także dla wielu innych znanych marek. Nie sposób jednak przedstawić ich wszystkich. Jednak dla ciekawskich umieszczamy jeszcze kilka dobrych przykładów talentu Davida Carsona.

david_carson_10

Podsumowanie

Zdajemy sobie sprawę z tego, że w tak krótkim artykule nie sposób ująć nawet drobnej części dorobku tak płodnego artysty jakim jest David Carson. Wszystkich tych, których zaciekawił nasz niedługi wpis o tym wspaniałym grafiku zapraszamy na jego oficjalną stronę, gdzie w sporym, lecz charakterystycznym nieładzie możemy odkrywać jeszcze więcej i więcej projektów i prac tegoż artysty.

Dla tych, których nie do końca przekonaliśmy napiszemy jeszcze, że Carson został uznany według czasopisma Graphic Design USA za jednego z bardziej wpływowych grafików wszech czasów. Według wielu innych projektantów David w pojedynkę odmienił oblicze projektowania graficznego, tak że śmiało możemy mówić i epokach przed i po „Carsonowskich”.