Ostatni artykuł jaki umieściliśmy na naszej stronie dotyczył najbardziej znanych logotypów świata. Przedstawiliśmy w nim wybrane znaki wraz z krótkim omówieniem. W dzisiejszym wpisie, zamiast na znakach chcielibyśmy się skupić na ich twórcy. Mianowicie na Antonie Stankowskim – niemieckim grafiku i malarzu. Skupimy się na jego pracach graficznych, aczkolwiek szczególną uwagę poświęcimy logotypom.

Życie i twórczość Stankowskiego

Anton Stankowsky urodził się w 1906 roku w niemieckim Gelsenkirchen. Swoją karierę plastyczną rozpoczął od nauki i praktykowania malarstwa dekoracyjnego. W 1926 roku rozpoczął studia grafiki, typografii i fotografii w uczelni artystycznej u Maxa Burchartz’a.

Pod koniec 1929 roku został zaproszony do pracy w znanym i cenionym studiu reklamowym Maxa Dalanga w Zurychu. To właśnie dzięki tej pracy Anton rozwinął swój własny, indywidualny styl, który z czasem nazwał „grafiką konstruktywną”. To właśnie w tym czasie nawiązał wiele znajomości z artystami, którzy później byli znani jako grupa „Zuricher Konkreten”

W 1934 roku stracił pozwolenie na pracę w Zurychu, więc przeniósł się do Szwajcarii. W 1938 powrócił do Niemiec, a rok później założył swoje własne graficzne atelier, które nazwał, nomen omen „Grafische Atelier”. Krótko po tym został wcielony do wojska, przez co musiał brać czynny udział w Drugiej Wojnie Światowej. Do 1948 roku był przetrzymywany w niewoli.

Po powrocie nawiązał kontakt z najwybitniejszymi przedstawicielami ruchu wizualnego tamtych czasów. Dzięki jego zaangażowaniu, Stuttgart, gdzie Stankowski miał swoją pracownie stał się swego rodzaju mekką dla projektantów graficznych.

Od tamtego czasu, w swojej pracowni zaczął tworzyć najbardziej znane i cenione projekty. To właśnie w latach 50’ powstały logotypy dla takich firm jak Viessmann i Iduna. W roku 1972 jego współpracownikiem został Karl Duschek.

anton_stankowski1

Życie Antona Stankowskiego było barwne i z pewnością można by o nim napisać znacznie więcej, nas jednak bardziej interesują jego prace. Dlatego teraz przyjrzymy im się bliżej. Nasz mały przegląd prac tego fantastycznego artysty zacznijmy od malarstwa i plakatów, tak abyśmy zrozumieli czym właściwie jest graficzny konstruktywizm według Stankowskiego.

anton_stankowski2

Jak widać, malarstwo Stankowskiego oscylowało wokół konstruktywizmu. Było mieszanką takich stylów jak De Stijl i Hard-edge painting – kierunków opartych na prostych formach, geometrii i skontrastowanych kolorach. Powyższa praca została wykonana w ostatnich latach życia artysty, w roku 1993. Jej nazwa to „Schräge in Zentraler Progression”, co można by luźno przetłumaczyć jako „Centralne, postępujące przechylenie”.

anton_stankowski3

Ta praca została wykonana w 1998 roku i należy do jednych z ostatnich jakie stworzył Stankowski.

Cofnijmy się kilkadziesiąt lat i spójrzmy na pracę Antona, która została wykonana w roku 1939. Późniejsze obrazy są zdecydowanie dojrzalsze i pełniejsze, ale inną rzeczą, którą wyraźnie widać, to siłę konsekwencji i wytrwałości w wybranym przez siebie kierunku sztuki.

anton_stankowski4

Jeszcze poniżej inny przykład malarstwa Stankowskiego, tym razem typowo op-artowski, który pomoże dopełnić nam obraz twórczości tego artysty.

anton_stankowski5

Stankowski jest także twórcą wielu znanych i cenionych plakatów. Podobnie jak w przypadku twórczości malarskiej, jego plakaty są zdominowane przez geometryczne formy, napięte i przecinające się kompozycje. Spójrzmy na kilka z nich – wybraliśmy prace z różnego okresu czasu tak, aby jak najszerzej przedstawić dorobek twórcy.

anton_stankowski6

Na powyższych przykładach wyraźnie widać fascynację formą i geometrią. Ten wycinek twórczości Stankowskiego jest niezwykle ciekawy i fascynujący, aczkolwiek nas jako projektantów graficznych bardzo ciekawią inne, jeszcze bardziej syntetyczne formy.

Projekty logotypów

Wszystkie elementy, które wymieniliśmy, i na które wskazaliśmy w poprzednich pracach są widoczne w projektach logotypów. Można by je opisać trzema słowami: synteza formy i geometrii.

Czasem bywa tak, że przeglądając prace znanych i cenionych artystów, odnosimy silne wrażenie, że czas zdecydowanie im się nie przysłużył. Rzecz jasna, są na swój sposób ikoniczne, odcisnęły silne piętno na projektowanie graficzne, ale odnosi się wrażenie, że są te projekty nieco przestarzałe, że dzisiaj projektuje już się nieco inaczej.

Na pewno nie można tego powiedzieć o znakach, stworzonych przez Stankowskiego. Mogłyby stanąć w szranki z logotypami stworzonymi dzisiaj i nadal sprawiałyby wrażenie świeżych i nowoczesnych.

Poniżej chyba najbardziej znany znak stworzony przez Stankowskiego – logotyp Deutsche Bank.

anton_stankowski7

Innym, bardzo znanym logiem tego twórcy jest znak firmy Viessmann – jednej z większych firm na świecie zajmującą się systemami grzewczymi.

anton_stankowski8

Spójrzmy jeszcze na logotyp, jaki stworzył dla siebie Stankowski (po lewej) oraz logo wykonane dla miasta Bruhl (po prawej).

anton_stankowski9

Ostatni logotyp jest o tyle ciekawy, że jest bardzo często pokazywany jako przykład dochodzenia przez grafików do podobnych rozwiązań. Poniżej małe zestawienie bardzo podobnych do tego, stworzonego przez Stankowskiego.

anton_stankowski10

Oczywiście, nikt tutaj nie podejrzewa nikogo o oszustwo ani o kradzież pomysłu. Po prostu, często bywa tak, że albo znane i przejrzane znaki mają silny i podświadomy wręcz wpływ na innych projektantów albo graficy dochodzą do podobnych rozwiązań niezależnie od siebie.

Przejrzeliśmy teraz tylko te najbardziej znane znaki Stankowskiego, ale spójrzmy jeszcze na inne logotypy, które również w dosadny sposób pokazują fascynacje artysty prostymi, geometrycznymi formami.

anton_stankowski11

Znaki te, są stworzone w różnym okresie czasu. Jednak, podobnie jak w przypadku całej twórczości Stankowskiego widać silne nawiązania do konstruktywizmu.

anton_stankowski12

Podsumowanie

Anton Stankowski zmarł w 11 grudnia 1998 roku. Pozostawił po sobie ogromną kolekcje udanych i ponadczasowych grafik, plakatów i logotypów. Wniósł ogromny wkład w konstruktywizm. Jest doskonałym przykładem na to, jak siła konsekwencji i wytrwałości przynosi sukces i uznanie. Prace Stankowskiego będą inspirować grafików i projektantów jeszcze wiele dekad, przynosząc uznanie i chwałę ich twórcy.