Tego, że Polacy wydają coraz więcej na suplementy diety i leki bez recepty nikomu nie trzeba udowadniać. Produkty te swoją popularność zyskały po złagodzeniu przepisów dotyczących ich produkcji. Łatwy dostęp do nich spowodował, że niejeden z nas udał się do apteki po takie para lekarstwo zamiast do lekarza. Efekt jest taki, że na rynku pojawia się coraz większa ilość suplementów diety. Producenci wietrząc dosyć łatwy zarobek sukcesywnie wypuszczają coraz to nowe produkty.

W dzisiejszym zestawieniu spróbujemy scharakteryzować ten szeroki i jednocześnie dosyć specyficzny rynek. Spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytania odnośnie jakości tychże projektów, ich wyglądu, a także tego jak bardzo się wyróżniają.

W poniższym porównaniu nie staraliśmy się zestawiać tylko najładniejszych produktów. Naszym zamiarem było raczej pokazanie „średniej” półki cenowej, tych produktów, które są łatwo dostępne i obok których przechodzimy na co dzień. Dzięki temu można sobie łatwo odpowiedzieć na wyżej postawione pytania.

Rzecz jasna przedstawiamy tu tylko promil dostępnych na rynku projektów. Podzieliliśmy je na kilka typów, dzięki czemu możemy łatwiej je sobie porównywać.

Leki dla alergików

przeglad_lekow_01

Allertec WZF oraz Allerzina są lekami, a nie suplementami diety. I taki właśnie kierunek graficzny przyjęli projektanci owych opakowań. Projekty nawiązują do opakowań lekarstw – są lekkie i oszczędne, nie atakują grafiką ani kolorami. W przypadku ogólnodostępnych leków nie jest to, wbrew temu jakby się wydawało, naturalna droga. Producenci lekarstw dostępnych bez recepty aby móc konkurować z suplementami często się decydują na mało lekarskie projekty – kolorowe, z „bajerem”, wyróżniające się na sklepowej półce.

Taką właśnie obrali drogę producenci leków Allegra oraz Claritine SPE.

przeglad_lekow_02

Projekty nadal są czyste i delikatne. Jednak użycie mocnego, dominującego koloru wyraźnie ściąga wzrok. Oczywiście, tylko w przypadku umieszczenia ich wśród projektów delikatniejszych. Jeśli farmaceuta umieści je pośród innych kolorowych pudełek, te zleją się w kolorowym chaosie. Stąd płynie prosta lekcja – przed przystąpieniem do projektowania opakowania warto sobie zadać pytanie, gdzie ów produkt będzie stał, przy jakich produktach i na jakich półkach.

Drogę „środka” wybrał producent lub projektant opakowania Otrivin.

przeglad_lekow_03

Owszem, projekty są widoczne, mają stosunkowo mocną grafikę, jednakże jest ona dosyć nieskomplikowana – bardzo gładka. Jest idealnie wyważona z warstwą typograficzną projektu, dzięki czemu nasuwa się wrażenie, że jednak mamy do czynienia z lekarstwem, produktem medycznym.

Suplementy wspomagające odchudzanie

Jeden z popularniejszych rodzajów suplementów diety. Producenci zdając sobie sprawę z pragnienia wielu osób o posiadaniu szczupłej sylwetki, co i rusz wypuszczają nowe preparaty. Można w nich dostrzec praktycznie wszystkie rodzaje podejścia do tego tematu.

przeglad_lekow_04

Powyżej preparaty: My Body Shape oraz Simpliq. Widać w nich nawiązanie do opakowań leków, aczkolwiek jest to dosyć rzadki zabieg. W tym segmencie producenci najczęściej decydują się na dosyć konserwatywne opakowanie, jednoznacznie kojarzące się z suplementami diety. Czyli wyraźna typografia z widoczną, mocno zaakcentowaną grafiką, która wybija się spośród projektów leków.

Można by wręcz użyć stwierdzenia, że poniższe opakowania to kanon polskiego wzornictwa suplementów diety. Nie nam to oceniać czy jest to słuszna droga, niemniej to właśnie takie opakowania możemy najczęściej zobaczyć na aptecznych półkach.

przeglad_lekow_05

Każde z powyższych opakowań jest zaprojektowane z odpowiednią dbałością i elegancją. Widać, że projekty nie uciekły zupełnie od oszczędnego i specyficznego dla lekarstw sposobów projektowania. Jednocześnie dostrzegamy, że nie jest to lekarstwo, tylko produkt, który musi się sprzedać na poziomie wyglądu.

Jeszcze inną drogę przyjęli projektanci opakowań Allevo i Figura.

przeglad_lekow_06

Zamiast walczyć z łakomstwem swoich klientów, postanowili je wykorzystać i stworzyć opakowania apetyczne. Takie, po które będąc głodnym od razu chce się sięgnąć. Jak widać do projektowania opakowań można też podejść dosyć przewrotnie.

Suplementy na sen

Inną popularną dolegliwością, z którą postanowili walczyć producenci suplementów, jest problem z zasypianiem, bezsennością czy braku spokojnego snu. Przyczyn tych dolegliwości może być wiele, postawienie właściwej diagnozy ciężkie, więc w naturalnym odruchu próbujemy leczyć się tym co jest na półce w aptece. A tutaj również mamy w czym wybierać.

Podobnie jak w poprzednich kategoriach tutaj również możemy podzielić typy produktów na te, które próbują udawać lekarstwa (Tonaxinum Forte) jak i na te, które od tego uciekają(Nervomix sen).

przeglad_lekow_07

W przypadku tych suplementów możemy zwrócić uwagę na pewną zachowawczość w projektowaniu. Oczywiście pojawia się ona także przy innych kategoriach, a nawet przy zupełnie innych produktach. Mianowicie mowa o pewnym zamknięciu się w pewnych schemacie wizualnym. Sen, noc większości z nas kojarzy się z kolorem granatowym czy poświatą księżyca. Dlaczegoż by więc nie stworzyć projektu opartego na podobnych, prostych skojarzeniach?

przeglad_lekow_08

Rzecz jasna, w żaden sposób nie można potępić takiego podejścia. Noc i księżyc jest na tyle silnym skojarzeniem, że trudno byłoby oczekiwać od kogokolwiek aby z tego na siłę rezygnować. Zwłaszcza, że prawdopodobnie tak samo się kojarzy spokojny sen potencjalnemu nabywcy takiego preparatu, więc jeśli jego oczekiwania spotkają się z wizją projektanta, to czemu nie?

Trochę innym podejściem mogą się wykazać producenci kropli walerianowych, które są znane ze swoich właściwości od dawna i w żaden sposób nie podpadają pod kategorie suplementów diety.

przeglad_lekow_09

Tu już można było zasugerować klientowi, że mamy do czynienia z lekiem i tak właśnie postąpili producenci powyższych kropli. Zwłaszcza Valerianheel kojarzy nam się produktem wydawanym jedynie za okazaniem recepty, co w konsekwencji przenosi się na wzrost zaufania do produktu, a także wiary w jego działanie.

Wzmacnianie odporności

W naszym małym zestawieniu nie mogło zabraknąć produktów wzmacniających odporność. Wszyscy wiemy, że profilaktyka jest tańsza niż leczenie, więc czymś zupełnie naturalnym wydaje się uzupełnianie witamin i innych składników zdrowej diety.

Ten segment rynku należy do jednego z największych, stąd ogromna ilość specyfików. Wymogło to na projektantach używanie dosyć mocnych projektów. Dlatego można tu zobaczyć projekty kolorowe, ze sporą ilością komunikatów, próbujących zapewnić nas o swoim dobroczynnym działaniu.

przeglad_lekow_10

Niestety, dosyć rzadko producenci decydują się na wydanie projektu „środka”. Czyli takiego, który by udanie łączył pewną ascetyczność z przebojowością. A wbrew pozorom można coś takiego z powodzeniem zrealizować. Wystarczy spojrzeć na produkty poniżej aby się o tym przekonać.

przeglad_lekow_11

Jak widać można postarać się i stworzyć opakowanie minimalistyczne, które jednocześnie przyciąga wzrok – wybija się wręcz z tłumu innych projektów.

Małe podsumowanie

Pokazaliśmy jedynie mały wyrywek produktów, które są dostępne na rynku. Z powyższego zestawienia wyraźnie widać na ile różnych sposobów można podejść do stworzenia produktu medycznego. Choć czasem trochę wyróżnialiśmy niektóre koncepcje to w rzeczywistości zdajemy sobie sprawę, że ich producenci mogli lepiej wiedzieć co robią decydując się na taki, a nie inny layout.

Trzeba sobie jasno powiedzieć: nie jest to łatwy rynek. Wypuszczenie produktu, który by się wyróżniał z tłumu podobnych jest praktycznie niemożliwe. Nie znaczy to jednak, że producenci się nie starają, a czasem nawet zdarza się wyróżnić niejeden projekt oryginalnym podejściem. Pocieszające jest jednak to, że często „wystarczy” stworzyć projekt tylko lub aż estetyczny i nie bijący po głowie masą informacji aby się wybijał z masy mu podobnych. Jest to szansa dla samych biur projektowych, a także producentów medykamentów aby stworzyć lub przebrandować produkt na taki, który wzbudzi cieplejsze odczucia.