Dzisiejszy wpis będzie swoistym miksem. Chcielibyśmy pokazać kilka interesujących projektów, które pojawiły się ostatnimi czasy w internecie. Celowo wyróżniamy tutaj sieć, bo wiele z opakowań tu prezentowanych nigdy nie zobaczymy na rodzimej, sklepowej półce. Dlaczego? Praktycznie wszystkie projekty pochodzą z rynków zagranicznych, dodatkowo wiele z nich jest niszowa nawet na nich. Dlaczego w takim razie się nimi zajmujemy? Przede wszystkim dlatego, że część zachodnich projektantów czy producentów pozwala sobie na nieco więcej. Nie boją się eksperymentów, często uciekają od formalnych i zachowawczych projektów, jakie dominują w ich branżach. Producenci niszowi z kolei, często muszą się zmagać z silniejszą od siebie konkurencją i brakiem wysokich nakładów na reklamę. A wyróżniające się opakowanie może przyciągnąć wzrok klienta i zachęcić do zakupu o wiele bardziej niż znana marka i kampania reklamowa.

Popatrzmy więc co się dzieje w świecie oryginalnych opakowań i projektów. Myślimy, że na podstawie poniższych przykładów można wyrobić sobie zdanie jakie trendy teraz panują, czyli innymi słowy można powiedzieć: jakie pojawią się u nas za jakiś czas.

Squarefish, czyli owoce morza

opakowania_inspi_1

Takie projekty wyjątkowo nam się podobają. Czyste, eleganckie, a przy okazji niejednoznaczne. Rzecz jasna można by sobie pozwolić na większą dosłowność, lecz takie nieco abstrakcyjne opakowanie zdecydowanie trafi w gust wysmakowanych odbiorców.

opakowania_inspi_2

Jak widać layout jest tak skonstruowany, aby można było łatwo rozbudowywać linie produktów o kolejne artykuły. Zabieg ten wydaje się być niezwykle istotny, gdyż w przypadku zainteresowania jednym produktem możemy przypuszczać, że klient chętnie sięgnie po inny z tej samej serii. Prosty i jednocześnie charakterystyczny projekt zdecydowanie ułatwiają identyfikację odbiorcy.

Wiśnie to Cheribundi

Kolejny czysty projekt. Seria opakowań napojów orzeźwiających, których smak bazuje na owocach wiśni. Siłą projektu jest jego prostota oraz świetne ilustracje, które nadają odpowiedni charakter produktowi.

opakowania_inspi_3

Tak przygotowany produkt jednoznacznie budzi pozytywne skojarzenia. Na pewno wielu spragnionych klientów sięgnie po niego w upalny dzień.

Shake mleczny – Gulp

Oryginalna nazwa i świetny, pomysłowy projekt. Jak twierdzą projektanci nazwa shake`a ma jasno dawać do zrozumienia, że nie chodzi o napój, który zwyczajnie pijemy. Pijąc Gulp`a możemy dać ponieść się emocjom i trochę sobie „pogulgać”.

opakowania_inspi_4

Layout opakowania jest oparty tylko na typografii. Pomimo tego, wcale nie jest specjalnie oszczędny. Wypełnia całą przestrzeń, skierowuje wzrok na najważniejszą rzecz – nazwę produktu. Pomimo pozornego bałaganu, doskonale wiemy czym jest Gulp i jaki ma smak zawartość każdego opakowania. Doskonały przykład na to, jak korzystając z oszczędnych środków przygotować bogaty projekt.

Caffe latte według Alpina

Skoro cały czas jesteśmy przy napojach, to warto wspomnieć o opakowaniu kawy latte firmy Alpina. Pomimo tego, że projekt opiera się głównie na ilustracjach, jest w miarę delikatny i lekki, a co ważniejsze – nie przekombinowany.

opakowania_inspi_5

Ładne, nieco szalone logo idealnie współgra z przyjemną ilustracją gitarzysty. Bardzo ładnie zostały tu wyeksponowane kolory. Biel butelki, brąz ubrania gitarzysty i niebieskie promienie nawiązują do kolorów mleka i smaku kawy. Obłe kształty w fajny sposób pasują do delikatności smaku kawy latte.

Zupy Waitrose

opakowania_inspi_6

Opakowania zup Waitrose są odzwierciedleniem tego, co lubimy w projektowaniu. Prosty i czytelny layout podkreśla smakowitość zawartości. Użycie zdjęcia głównego składnika zupy w dużym przybliżeniu sprawia, że projekt wydaje się być nieco abstrakcyjny. Podobne  fotografie takich warzyw zostały użyte na wielu innych produktach, również na opakowaniach zup, ale przedstawienie ich w taki sposób powoduje zaciekawienie u konsumenta oraz wrażenie naturalności składników nie skażonych chemią ani konserwantami.

Quinn Popcorn

Skoro już jesteśmy przy wrażeniu naturalności i zdrowiu, nie możemy nie wspomnieć o projekcie popcornu firmy Quinn. Znowu mamy do czynienia z projektem wręcz ascetycznym.

opakowania_inspi_7

Użycie naturalnego papieru kartonika wzmaga poczucie, że mamy do czynienia z produktem ekologicznym. Wielka szkoda, że nasi rodzimi producenci tak rzadko sięgają po ten rodzaj materiału, chyba jeszcze często kojarzący się z poprzednią epoka.

Użycie jednego dominujące koloru pozwala w jasny i klarowny sposób rozróżnić poszczególne smaki produktu. Przemyślana hierarchia komunikatów pozwala w łatwy sposób zorientować się z jakim produktem mamy do czynienia i „z czym się go je”.

Les Délices de Michèle

Pisząc z kolei o ilustracjach, które identyfikują produkt musimy wyróżnić opakowania Les Délices de Michèle. Jest to linia artykułów spożywczych takich jak czekolady, kremy do smarowania i dżemy.

opakowania_inspi_8

Piękne ilustracje, od których na pierwszy rzut oka można ocenić z czego zrobiony jest dany produkt. Prosty zabieg, w którym główny aktor ucieka z etykiety, wzmaga poczucie lekkości i czyni projekt jeszcze bardziej zabawnym. Typografia zastosowana na tych etykietach jest prosta i elegancka, a także delikatnie podkreśla oraz opisuje produkt.

Potężny ryż, czyli Mighty Rice

Torebka ryżu Mighty Rice jest kolejnym opakowaniem, które wyjątkowo nam się podoba. Prosty, czarno-biały projekt jest kwintesencją tego, co czyni projektowanie opakowań czymś fascynującym. Stanowi dowód na to, jak można z niewielkiej ilości elementów stworzyć napiętą i przyciągającą wzrok kompozycję.

opakowania_inspi_9

Jak widać oszczędność użytych środków, wcale nie oznacza że projekt sprawia wrażenie ubogiego. Wręcz przeciwnie – użycie tylko kilku składowych elementów pozwoliło podkreślić czystość i szlachetność zawartości. Świetna, klimatyczna fotografia w tle nadaje całemu opakowaniu poczucie ekskluzywności i wykwintności. Jest to zdecydowanie jeden z tych projektów, na który bardzo dobrze się patrzy i zazdrości świetnego layout`u skonstruowanego przy tak niewielkiej ilości środków. Brawo!

Trzepaczka MasterChef

Proste i oszczędne opakowania to zdecydowanie coś, co bardzo lubimy. Dlatego nie dziwi w naszym małym zestawieniu projekt trzepaczek z marką MasterChef.

opakowania_inspi_10

Projekt jest na swój sposób banalny i wyjątkowo prosty. W gruncie rzeczy jest jednak zrobiony w taki sposób, że nie możemy tak o nim powiedzieć. Ilustracja użycia produktu w tle, logo marki, wyraziste kolory rozróżniające poszczególne artykuły w serii. Wszystko to składa się na projekt bardzo czytelny i wyraźny. Na jego przykładzie można udowadniać, że prostota wcale nie oznacza banalności. Często jest wręcz na odwrót.

Pieluszki Waitrose

Projekty opakowań produktów dla dzieci najczęściej kojarzą nam się z uśmiechniętymi buziami bobasów, jeszcze bardziej uśmiechniętymi mamami lub połączenia tych dwóch elementów na raz. Dlaczego by nie złamać odrobinę owej konwencji i skupić się na praktycznym zastosowaniu produktu? Właśnie takie rozwiązanie zaproponowali projektanci opakowania pieluszek Waitrose.

opakowania_inspi_11

Po dodaniu czytelnej typografii i estetycznych piktogramów otrzymujemy projekt, który po prostu broni się sam. Zwłaszcza przy produktach dla dzieci ważne jest aby można było się zorientować czym się charakteryzuje dany produkt i do jakiej kategorii wiekowej należy. Powściągliwość w dodawaniu masy bajerów jest tutaj nadzwyczaj wskazana.

Podsumowanie

Nadszedł czas na krótkie podsumowanie naszego zestawienia. Czy można po powyższych przykładach określić jakie są trendy w projektowaniu opakowań? Nie trzeba być ekspertem, żeby stwierdzić, że projektanci starają się iść drogą minimalizmu i oszczędności. Mniej znaczy więcej – stwierdzenie to, pomimo pewnego zużycia, nadal jest aktualne i nad wyraz trafne. Chcąc opakować swój produkt, warto poświęcić chwile i przyjrzeć się, jak postąpili inni producenci i pozwolić sobie na czerpanie odrobiny inspiracji. Pamiętajmy, że zbyt duża ilość informacji zazwyczaj straszy konsumenta, a nie zachęca go do zakupu. Różni producenci i projektanci na świecie dochodzili do tego stwierdzenia wiele lat. Naprawdę nic się nie stanie, jeśli pójdziemy odrobinę na skróty i już dziś zaczniemy projektować mądrze i oszczędnie zarazem.