Ulotki są chyba najczęściej wykonywanymi materiałami promocyjno reklamowymi. Mają ogromny potencjał i w łatwy sposób mogą przekonać konsumenta do naszej firmy, usługi lub produktu. Oczywiście, pod warunkiem że zostaną właściwie zaprojektowane, a ich treść będzie należycie przygotowana. Niby w przygotowaniu ulotki nie ma żadnej filozofii, w końcu co może być trudnego w opracowaniu kilku linijek tekstu i poproszeniu grafika aby to jakoś ułożył na danym formacie. Rzeczywiście takie przygotowanie ulotki jest bardzo proste i nieskomplikowane, tylko należałoby się zastanowić czy tak przygotowana ulotka nie skończy jak wiele innych – zmięta i wyrzucona.

projekt_ulotki_1

W tym artykule postaramy się zwrócić uwagę na kilka prostych z pozoru czynnościach, które mogą sprawić aby Twoja ulotka bardziej zachęcała do oglądania i była chętniej czytana. Wbrew pozorom nie musimy przeprowadzać drogich i długich badań rynkowych, aby tak dobrać treść na nasze materiały promocyjne aby były atrakcyjne i ciekawe. Najczęściej wystarczy tylko się zastanowić co tak właściwie robimy, dla kogo i po co. Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej właśnie tego brakuje przy projektowaniu materiałów reklamowo graficznych – odrobiny zastanowienia i precyzyjnego dobraniu treści do formatu, który stosujemy.

Ulotki dla każdego

No właśnie, czy możliwe jest wykonanie ulotki dla każdego? Naszym zdaniem jest to bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że inaczej czyta się ulotkę, która dostajemy na ulicy a inaczej taką, którą przeglądamy w gabinecie lekarskim.

Jeśli wiemy, że ulotka będzie rozdawana na ulicy lub jej odbiorca będzie miał mało czasu na przeanalizowanie treści nie umieszczajmy w niej referatu, historii firmy, wszystkich zalet produktu itd. Postarajmy się aby była czytelna i jasna, jeśli współpracujemy ze zdolnym grafikiem lub studiem graficznym możemy pokusić się o wykorzystanie jakiegoś krzykliwego nagłówka lub zdjęcia – oczywiście w sposób rozważny i nie nachalny. Chodzi o to, aby zaciekawić odbiorcę i sprawić żeby jego wzrok pozostał na ulotce, żeby miał ochotę na przejrzenie reszty oferty.

Tej oczywiście nie musimy przedstawiać w całej okazałości. Podobnie jak nie trzeba umieszczać wszystkich produktów z naszego asortymentu lub wypunktować każdej usługi jaką wykonujemy. Na tak małym formacie jaki zazwyczaj mają ulotki, umieszczenie tych wszystkich informacji spowoduje chaos i bałagan. A odbiorca z kolei będzie miał wrażenie, że ktoś mu nachalnie próbuje coś „wcisnąć” – a tego nie lubi nikt. Zaprezentujmy kilka najważniejszych cech naszego produktu lub usługi. Możemy zilustrować to ładnym zdjęciem lub grafiką. Dołóżmy do tego krótki opis, aby było wiadomo co w ogóle próbujemy „sprzedać”. Po więcej informacji skierujmy naszego odbiorcę na stronę internetową, a nawet jeśli, jej o zgrozo nie mamy, zaprośmy do siebie lub wykonania telefonu.

Zupełnie inaczej podejdźmy do projektowania ulotki jeśli wiemy, że jej czytelnik będzie miał czas na jej przeanalizowanie i przejrzenie w całości. Świetnym przykładem są tutaj poczekalnie w przychodni lekarskiej czy na przykład u mechanika. Gdy już znajdziemy się w takich miejscach, zazwyczaj nie mamy co ze sobą zrobić i nudzi się nam. Bardzo wiele osób sięga wtedy po wystawione ulotki i z uwagą je czyta. Dlaczego tego nie wykorzystać i trochę nie popisać się trochę przed potencjalnym klientem? Ten będzie zadowolony, że mógł na czymś zawiesić wzrok a my mamy okazję do zaprezentowania naszej oferty w nieco większym stopniu. Oczywiście tutaj też musimy kierować się zdrowym rozsądkiem – zbyt dużej informacji odbiorca może nie zapamiętać, zwłaszcza że prawdopodobnie będzie zaabsorbowany innymi rzeczami.

projekt_ulotki_2

Pamiętajmy zatem o kontekście, w którym nasza ulotka będzie oglądana. Powyższe dwa przykłady są dosyć jaskrawe, ale powinny jasno oddawać jak bardzo ważne jest przemyślenie do kogo kierujemy naszą ulotkę i jak dużą wagę powinniśmy przykładać do jej treści.

Ulotki w każdym formacie

To, że treść jest niezwykle istotna przyzna każdy. Ale co w takim razie z formatem? Czy ma on jakieś znaczenie dla odbiorcy? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Teoretycznie format nie jest jakoś specjalnie ważny – wszak najważniejsze jest aby zmieściła się treść, materiał był tani w druku i był w miarę poręczny. To są ważne argumenty i zazwyczaj nie możemy sobie pozwolić aby o nich zapomnieć.

Tylko przy takim podejściu zapominamy o jednej, prawdopodobnie najważniejszej rzeczy. Ulotka jest materiałem reklamowo graficznym, który ma przyciągać uwagę i wzrok – w miarę możliwości powinna odróżniać naszą firmę od konkurencji. Format ulotki jest jedną z pierwszych rzeczy, które widzi klient – i tu warto się zastanowić czy nie warto tak zadziałać aby już tylko tym elementem zaciekawić. W przypadku innych materiałów reklamowych na zabawę formatem rzadko kiedy możemy sobie pozwolić, projektowanie ulotki reklamowej jest jednak jedną z tych nielicznych sytuacji kiedy mamy możliwość puścić wodze fantazji i stworzyć coś oryginalnego.

projekt_ulotki_3

Trzeba pamiętać, że stworzenie wykrojnika z takim kształtem specjalnie dla nas, może w zdecydowany sposób podnieść koszt produkcji ulotki, ale należy także rozważyć to, że być może uda nam się przez to pozyskać więcej klientów. Oczywiście, nie zawsze będziemy korzystać z tego typu kształtów, ale powinniśmy pamiętać, że myśląc nad wyglądem ulotki warto wziąć pod uwagę kilka takich szalonych pomysłów. Znacznie częściej będziemy się zastanawiać nad bardziej klasycznymi formatami, ale wbrew pozorom tutaj też mamy sporą swobodę i pole do popisu. Spójrzmy na kilka przykładów.

projekt_ulotki_4

Jak widać nawet nie uciekając w wyszukane kształty mamy w czym wybierać. A przecież te przedstawione powyżej to tylko te najbardziej klasyczne kształty – nic nie stoi na przeszkodzie aby spróbować stworzyć na tej bazie format czy kształt dopasowany do treści.

Ulotka to informacje

Jeśli już zaciekawiliśmy potencjalnego klienta naszą ulotką i skłoniliśmy go do jej przejrzenia warto byłoby się zastanowić nad treścią. Wspominaliśmy już o tym wcześniej. Nie doprowadzajmy do sytuacji, w której masa tekstu i zawartości atakuje czytelnika. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne.

W jaki inny sposób możemy zadbać o jakość informacji? Zadbajmy o to aby tekst był przejrzyście i spójnie napisany. Sprawdźmy czy nie ma błędów ortograficznych i logicznych. Wiele osób nie zwraca na takie rzeczy uwagi i nie wyłapuje nawet najbardziej rażących błędów. Ale są też ludzie, którzy po pierwszym dostrzeżonym błędzie wyrzucą Twoją ulotkę do kosza. Nawet jeśli dla Ciebie to nieistotne dołóż wszelkich starań aby nie było tego typu „byków”.

projekt_ulotki_51

W tym miejscu warto wspomnieć o jednej istotnej rzeczy, o której wiele osób zapomina. Jeśli podajesz adres swojej firmy a Twoja działalność opiera się na spotkaniach z klientem – poproś grafika o projekt prostej mapki dojazdowej i umieść ja w swojej ulotce. Jest to w sumie mała rzecz, ale niezwykle ułatwiająca życie klientowi. Dajesz też w jasny sposób do zrozumienia, że jesteś otwarty na kontakt i spotkanie – bardzo wiele osób ceni takie podejście.

Ulotki są dla ludzi

Powyższe stwierdzenie jest absolutnym truizmem, ale rzecz w tym abyśmy pamiętali dla kogo właściwie robimy ulotkę. Należy zastanowić się i odpowiedzieć na pytanie, kto ją będzie czytał. Czy odbiorcą ma być kobieta, mężczyzna czy to raczej bez znaczenia. Czy nasz przekaz kierujemy do osoby starszej, w sile wieku, a może do nastolatka?

Każda grupa docelowa zwraca uwagę na inne rzeczy. Starszy pan profesor prawdopodobnie będzie wolał grafikę stonowaną, czytelną i klarowną. Tą samą ulotkę jego wnuczka uzna za nudną i nijaką. Pamiętajmy o tym i starajmy się nie robić uniwersalnych materiałów reklamowych. Owszem, czasem takie też są potrzebne, ale zazwyczaj mniej więcej jesteś w stanie określić swojego odbiorcę, a jeśli tak to dopasuj się do niego.

Przede wszystkim zdrowy rozsądek

Kolejny truizm, ale czasem warto przypominać o sprawach oczywistych. Wszystkie powyższe rady są bardzo ogólne i dają tylko ogólne pojęcie jak powinna wyglądać dobrze zaprojektowana ulotka. Warto je sobie przyswoić i o nich pamiętać, ale jak zawsze przy projektowaniu innych materiałów reklamowych potrzebny jest przede wszystkim zdrowy rozsądek. Jeśli weźmiesz pod uwagę nasze rady, spokojnie je przemyślisz i podejdziesz do swojej ulotki z głową na pewno uda Ci się stworzyć ładny, estetyczny i przede wszystkim merytoryczny projekt.