Wielokrotnie pisaliśmy na naszym blogu jak ważne jest opakowanie dla produktu. Z doświadczenia wiemy, że to właśnie ono jest tym czynnikiem, który ma największy wpływ na konsumenta. Owszem, reklama, znana i ceniona marka, jakość produktu – wszystko to, również ma niebagatelną siłę oddziaływania. Ale powiedzmy sobie szczerze, wartościowy produkt, szeroko promowany znaną marką, ale o brzydkim opakowaniu nie ma wielkich szans na przebicie się i zaistnienie na rynku. Dlatego właśnie warto zadbać o to, aby opakowanie, które de facto sprzedaje produkt było jak najbardziej profesjonalne, estetyczne i wzbudzało poczucie zaufania. Ważne jest również to, aby przyciągało wzrok, tak aby odróżniało się od innych i zachęcało po jego sięgnięcie.

Zlecając projektowanie opakowań profesjonalnej agencji reklamowej lub studiu graficznemu, możemy mieć pewność, że wszystkie powyższe cele zostaną osiągnięte, a produkt dzięki temu zyska schludne i piękne opakowanie, które pomoże mu istnieć na rynku.

Wszystkie te kroki zazwyczaj wystarczą, aby nasz produkt się sprzedawał i miał opakowanie godne swojej marki. Dzisiaj jednakże, chcielibyśmy Wam pokazać produkty, które wyszły poza ten schemat i zostały tak zaprojektowane, aby ich kształt, forma – a najczęściej po prostu pomysł tak wyróżniały opakowanie, aby zapadło w pamięć odbiorcy na dłużej.

Bardzo często wymaga to większej odwagi od producenta – wszak może być tak, że produkt awangardowy, niecodzienny nie przebije się do świadomości odbiorcy, który będąc przyzwyczajony do utartego wzornictwa projektowania odrzuci nowy, kreatywny pomysł. Z drugiej strony, gdy opakowanie takie „wbije” się na rynek i do pamięci konsumenta, zostanie tam na dłużej. Zapewnimy dzięki temu darmową reklamę naszemu produktowi, który bez dodatkowej promocji będzie ściągał wzrok w sklepie czy nawet w domu klienta. Jeśli ten będzie rozbawiony lub zaintrygowany wyglądem towaru, który kupił, chętnie pokaże go i poleci swoim znajomym. Jeśli projekt opakowania będzie się wyróżniał ciekawym pomysłem, możemy liczyć na to, że zostanie przedstawiony w prasie lub internetowych serwisach jako ciekawostka lub nawet małe wydarzenie. Wszystko to, bez wydawania złotówki na dodatkową reklamę.

Stare przysłowie mówi, że jeden obraz wart jest tysiąca słów. Dlatego poniżej spróbujemy odpowiedzieć czym są kreatywne opakowania prezentując kilka z nich oraz pokrótce je omawiając.

Projektowanie opakowań z pomysłem

Zacznijmy od, zdawałoby się, banalnego pomysłu. Projektanci opakowania proszku do prania „Spark” wpadli na pomysł, aby proszek umieścić w opakowaniu przypominającym pralkę.

Projektowanie_opakowan1

Powyższy pomysł podoba nam się dlatego, że dowodzi, że aby stworzyć oryginalne opakowanie wcale nie trzeba wielkiej finezji i pomysłowości a jedynie odwagi przy jego wdrożeniu – a tej, producentowi proszku „Spark” zdecydowanie nie zabrakło.

Podobnie jest w przypadku projektu piwa „Naked Beer”. Zamiast tworzenia masy ornamentów i zdobień, które zdominowały projekty opakowań piw, graficy zdecydowali się pokazać piwo takim jakim jest, gdy wleje się go do kufla.

Projektowanie_opakowan2

Każdy miłośnik piwa, na widok tej puszki zapragnie zrelaksować się ze szklanką schłodzonego złotego napoju. Fakt, że owo skojarzenie zostanie rozpoczęte przez widok właśnie tego opakowania, może spowodować, że klient wybierze właśnie to konkretne piwo.

Nieco bardziej wysublimowanym pomysłem wykazali się projektanci opakowania słuchawek marki Panasonic.

Projektowanie_opakowan3

Na pewno nie było łatwo wpaść na pomysł, aby słuchawki ułożyć w taki sposób, aby ich kształt przypominał nutkę. Zdjęcie tego produktu, dzięki bardzo oryginalnemu pomysłowi, obiegło świat. Pokazywane było jako przykład twórczego minimalizmu, jak przy pomocy bardzo niewielu środków można stworzyć coś naprawdę ciekawego. Jest to doskonały przykład na to, co opisaliśmy wcześniej: Panasonic zapewnił sobie doskonałą reklamę, za którą praktycznie nie musiał płacić.

Poniższy przykład pokazuje, że kreatywność można wykorzystać nawet przy niewielkich projektach.

Projektowanie_opakowan4

Gdy klient przy zakupie butów matki „Gortz 17”, otrzyma tak przygotowaną torbę zdecydowanie będzie bardzo zadowolony. Prawdopodobnie dumnie będzie się z nią prezentował, dając darmową reklamę sklepowi. Prosty i pomysłowy pomysł marketingowy, który na pewno świetnie się sprawdza na przestrzeni galerii handlowych i marketów.

Na bardzo podobny pomysł wpadli projektanci torby dla sieci sklepów YKM.

Projektowanie_opakowan7

Jak widać, sznurek, który jest integralną częścią takiej torby może być wykorzystany na wiele różnych pomysłowych sposobów. Ograniczeniem tutaj jest tylko wyobraźnia projektanta lub producenta.

A co powiecie na herbatę w kształcie koszulek, które są zawieszone w garderobie?

Projektowanie_opakowan5

Pomysł zupełnie nieoczywisty, można by rzec, że nawet nieco abstrakcyjny. Jednak świetnie się sprawdza i zdecydowanie jeszcze lepiej prezentuje. Z pewnością koszt opracowania takiego kształtu torebek, przygotowania opakowania na to i ich produkcja jest wyższa niż tradycyjne opakowanie, mamy jednak wrażenie, że opłaciło się to ich producentowi.

Oglądając te opakowania, może się nasunąć pytanie, czy da się w ten sposób opracować całą linię produktów.

Projektowanie_opakowan6

Seria opakowań stworzonych specjalnie dla szwajcarskiej sieci supermarketów dobitnie pokazuje, że można. Opakowania Migros łączą ascetyczny design z bardzo ciekawym i wybijającym się pomysłem. A w przeciwieństwie do opakowania wcześniej wspomnianych herbat, nie jest jakoś specjalnie droższe.

Bardzo prostym pomysłem wykazali się także projektanci opakowania dla zimowych rozgrzewających zup Nusa.

Projektowanie_opakowan8

Z czym innym, jak nie z wełnianym swetrem może nam się kojarzyć ciepło i domowe ognisko? Tak przygotowany projekt, może wzbudzić tylko bardzo pozytywne i, nomen omen, ciepłe odczucia.

A skoro już jesteśmy przy odzieży to warto zwrócić uwagę na opakowanie soków Zipp.

Projektowanie_opakowan9

Zamek błyskawiczny, z którego po otwarciu wyskakują, wylewają się wręcz owoce i smak to dosyć dosłowna metafora. Niemniej, bardzo skutecznie informują klienta czego może się spodziewać po spróbowaniu tegoż napoju. Pomysł być może prosty, ale bardzo smakowity i skuteczny.

Naszym ostatnim przykładem jest opakowanie marchewek w kształcie…. marchewki.

Projektowanie_opakowan10

Dobitny przykład na to, iż proste pomysły są najbardziej nośne i zwracające uwagę. Koszt produkcji takiego opakowania na pewno nie jest drogi, a radość z jego użytkowania przynosi sporo satysfakcji.

Podsumowanie

Dla nas, jako projektantów opakowań, to właśnie satysfakcja końcowego klienta jest najważniejsza. Oznacza ona bowiem, że udało się stworzyć coś, co przynosi radość, zwraca na siebie uwagę i zostało ciepło przyjęte na rynku. Dzięki temu, na pewno zadowolony jest także producent tych opakowań, czyli ktoś, kto jest najbardziej zainteresowany sukcesem tegoż produktu.

W tym niedługim artykule przedstawiliśmy kilka przykładów kreatywnyh opakowań, które mogą przysłużyć się jako inspiracja i przykład na to jak poradzili sobie z tym inni. Chcąc odróżnić swój projekt lub produkt od innych, warto rozważyć czy i my nie powinniśmy spróbować stworzyć czegoś oryginalnego, a w zamian otrzymać radość, zadowolenie i zaufanie konsumentów.