W dzisiejszym artykule zajmiemy się projektowaniem graficznym od kuchni. Mianowicie porozmawiamy sobie o czasie i o tym dlaczego projektant graficzny potrzebuje go aż tyle. Pytanie z pozoru może wydawać się banalne, ale z naszego doświadczenia wynika, że wiele osób nie do końca wie dlaczego studia graficzna określają terminy wykonania projektów w tygodniach a czasem nawet w miesiącach.

Oczywiście,w praktyce terminy te często ulegają znacznemu skróceniu pod naporem próśb klientów. Zastanowimy się jednak kto na tym traci, bo że tak się dzieje to nie ulega żadnym wątpliwościom. Zależenie od tego jaką pracę chcemy wykonać musimy zdać sobie sprawę z tego, że na jej przygotowanie potrzebna jest określona ilość czasu. Problem w wycenie i w określeniu tego czasu polega na tym, że klient zupełnie nie widzi jak ten jest pożytkowany. Często prawdopodobnie sądzi, że studio lub grafik, po prostu wykonują zlecenia dla innego klienta, a dwa dni przed oddaniem pracy zrywają się z pośpiechem i kończą jakoś jego projekt. No cóż, pewnie w niektórych agencjach lub studiach reklamowych tak to właśnie wygląda. Ale w takiej, w której ceni się klienta, jego czas, firmę, produkt i usługę jest to nie do pomyślenia.

Czasem bywa tak, że grafik czy firma reklamowa bojąc się tego, że straci klienta lub jego szacunek określa bardzo krótkie terminy wykonania materiału reklamowego. Albo na takie szybko się zgadza pod presją osoby zarządzającej projektem. Kłopot w tym, że większość projektów, które zostaną wykonane na kolanie w ekspresowym tempie prędzej czy później wróci do tej agencji w celu naniesienia poprawek. Może stać się też tak, że klient nieświadomy tego, że powodem słabej jakości projektu była mała ilość czasu nań przeznaczonego, zwróci się o pomoc do innej firmy reklamowej.

A przecież informowanie o tym jak powinna przebiegać dobra współpraca między klientem a grafikiem należy do obowiązków firmy graficznej. Właśnie dlatego chcielibyśmy wyjaśnić dlaczego wykonanie dobrego logotypu, który wydaje się być banalnie prosty, może zająć projektantowi wiele tygodni a z kolei czasem przygotowanie opakowania kilka dni.

Aby nie wrzucać wszystkich tych prac do jednego worka, podzielimy je na kilka mniejszych kategorii i omówimy je jedna po drugiej.

Projektowanie logo

Z wytłumaczeniem klientowi dlaczego projektowanie loga lub logotypu zajmuje wiele czasu jest chyba największy problem. Klient, który po zakończeniu wstępnych prac otrzymuje dwie do czterech propozycji logotypu, w których główną rolę gra prosty sygnet oraz napis i czekał na nie, dajmy na to kilkanaście dni roboczych, nie może się nadziwić jak można było to robić przez tyle czasu. Co bardziej złośliwy lub dociekliwy stwierdzi, że jego syn mógłby zrobić to logo w 2 godziny w Photoshopie.

Owszem, mógłby. Ale tylko je odtworzyć – innymi słowy: przerysować. Twórczej i projektowej pracy jaka została włożona w to logo już raczej nie dałoby się zamknąć w dwóch godzinach. Tylko tego niestety, klient już nie wie – żaden szanujący się projektant nie będzie pokazywał wszystkich pomysłów i galimatiasu jaki powstał przy projektowaniu.

czas_projektanta_01

Ale do rzeczy, przedstawmy w skrócie jakie kroki musi przedsięwziąć projektant loga aby je w ogóle stworzyć. Przede wszystkim musi zastanowić się nad firmą czy produktem, które będzie sygnowane tym znakiem. Najczęściej będzie to firma, więc trzeba zapoznać się z jej historią. Jeśli jest to nowa inicjatywa to należy się zastanowić jak powinna być odbierana przez klientów. Czy logotyp będzie znamionował firmę nowoczesną i energiczną czy raczej taką z tradycjami i przyjazną? Ta decyzja wpłynie na wygląd wszystkich przyszłych materiałów promocyjnych – więc de facto od tego będzie zależeć jej los i to czy uda jej się istnieć na rynku.

Do roli grafika należy także przejrzenie projektów konkurencji, tak aby się wpasować między nie i zarazem odróżnić nowy projekt od innych. W tym momencie można już zastanawiać się nad wizualną stroną logotypu – a ten właśnie proces zajmuje zdecydowanie najwięcej czasu. Jeśli decydujemy się na logo, to jak za pomocą kilku prostych kształtów stworzyć jeden uniwersalny symbol, który odzwierciedli firmę? Jeśli myślimy o logotypie to trzeba się zastanowić jak to uczynić za pomocą samej typografii. Na to wszystko potrzebny jest czas, nawet najbardziej kreatywnemu człowiekowi nie wpadną dobre pomysły, jeśli najpierw się nie przygotuje merytorycznie. Musi je przefiltrować, narysować lub stworzyć – „przespać” się z nimi, po czym zdecydować o tym czy je modyfikować czy po prostu wyrzucić i skupić się na innej koncepcji.

czas_projektanta_02

Cały ten proces niestety, zajmuje sporo czasu. Nie możemy udzielić odpowiedzi ile dokładnie, bo jest to zależne od bardzo wielu czynników, niemniej trzeba pamiętać, że im lepszy znak chcemy stworzyć tym więcej czasu na niego trzeba przeznaczyć.

Projektowanie opakowań

Projektowanie opakowań może być nieco prostsze i odrobinę szybsze niż tworzenie logotypu. Zazwyczaj klient wypuszczając swój produkt, wie w jaką grupę odbiorców chce uderzyć i jakim portfelem Ci dysponują. Czyli projektant może się oprzeć na kilku wytycznych, które troszkę ułatwiają pracę. Nadal jednak pozostaje ogrom pracy projektowej do wykonania. Bo nawet jeśli mamy określony „target”, wiemy jak wygląda konkurencja to i tak zazwyczaj opakowanie może wyglądać na kilka różnych sposobów. Czyli trzeba przygotować kilka koncepcji, zdecydowanie różniących się od siebie tak aby klient miał z czego wybierać.

Opakowania mogą być bogate w grafikę, którą trzeba naszkicować i przygotować tak, by można było w łatwy sposób dorobić kolejne produkty z serii. Może wiązać się to z wykonywaniem zdjęć i ich obrabianiem na potrzeby druku. Nawet, jeśli decydujemy się na użycie zdjęć z micro-stocków, to i tak musimy przygotować się na mozolne ich odnajdowanie, dopasowywanie i przygotowanie pod druk.

czas_projektanta_03

Projekty skromniejsze, typograficzne wbrew pozorom wcale nie wymagają mniej pracy. Może nie trzeba już tak bardzo martwić się o grafikę, ale nadal pozostaje moc pracy projektowej. Tak by opakowanie nie wydawało się puste, było atrakcyjne wizualne i było lepsze od projektów konkurencji.

Projektowanie opakowań bardzo często wymaga wykonywania makiet produktów, tak aby określić czy wszystkie elementy projektu są w odpowiednim miejscu i czy produkt w skali 1:1 prezentuje się dobrze.

No i rzecz jasna, podobnie jak przy tworzeniu loga lub logotypu, warto sobie zrobić przerwę od projektowania, aby można było nieco odpocząć i wrócić do nich ze świeżą głową – jest to bardzo ważny proces przy tworzeniu nowych projektów.

Projektowanie ulotek

Przygotowanie projektu ulotki powinno być w zasadzie najprostsze i najszybsze. Projektant musi jedynie rozmieścić dostarczony mu wcześniej tekst i ozdobić go atrakcyjną grafiką.

Niestety, są to zadania jedynie pozornie proste. Przede wszystkim trzeba stworzyć atrakcyjny wizualnie projekt, który będzie dobrze współgrał z merytoryczną zawartością. Częstym problemem jest to, że musimy zmieścić wiele elementów na niedużej powierzchni. Odpowiedzialny grafik musi czuwać nad poprawnością typograficzną ulotki, dbać o to aby było w niej jak najmniej błędów.

czas_projektanta_04

Oczywiście, pamiętajmy o tym, że każdy projekt graficzny należy przemyśleć i się od niego trochę zdystansować, aby stworzyć ładny i wyważony projekt.

Projektowanie katalogów

Przygotowanie projektu katalogu jest niestety bardzo długotrwałym procesem. Tak na etapie projektowania jak i podczas wypełniania treścią wcześniej przygotowanego wzoru.

Aby przygotować katalog, grafik musi przygotować uniwersalny, czytelny i atrakcyjny wizualnie layout. Temu etapowi każdy rozważny twórca poświęca sporo czasu – gdy layout zostanie źle przygotowany wprowadzanie treści na dalszym etapie prac może być bardzo utrudnione lub nawet niemożliwe.

Wykonanie ładnego layoutu katalogu, wiąże się ze wszystkimi czynnościami jakie trzeba podjąć przy projektowaniu np. opakowania czy ulotki. Trzeba się zastanowić, kto będzie jego odbiorcą, należy przygotować grafikę oraz zdjęcia i wszystko ze sobą ładnie spasować.

Dopiero po akceptacji layoutu projektant przystępuję do wypełniania treścią katalogu. Te zazwyczaj mają po kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt stron. Wszystkie powinny być ze sobą zgodne i każdą trzeba osobno sprawdzać. Jest to bardzo pracochłonny proces – przygotowanie jednego sporej wielkości katalogu wraz z naniesieniem poprawek może zająć nawet kilka miesięcy. Choć oczywiście, jeśli duet grafik-klient jest zgrany to czas ten można zdecydowanie skrócić. Ale na pewno trzeba brać poprawkę na to, że proces powstawania katalogu może zająć sporo czasu.

Projektowanie materiałów reklamowych

Przy tworzeniu wszelkich innych materiałów reklamowych trzeba brać pod uwagę wszystkie czynniki, które opisaliśmy wyżej. Jak zawsze grafik musi mieć czas na przygotowanie projektów takich materiałów. Nie powinien być to krótki okres – jeśli zlecamy pracę specjaliście, pozwólmy mu wykonywać swoją pracę swobodnie. A tak może ją wykonywać tylko wtedy, gdy będzie mógł spojrzeć na efekt swojej pracy na luzie i z dystansem.

czas_projektanta_05

Pamiętajmy o tym, że nawet z pozoru prosta praca, jeśli ma być wykonana odpowiednio może zająć sporo czasu. Podobnie jak przy tworzeniu loga wykonanie projektu wizytówki może wydawać się szybkie i błahe. Lecz jeśli chcemy aby była wykonana z pomysłem lub po prostu schludnie – z odpowiednio dobranymi czcionkami, kolorami i proporcjami musimy dać grafikowi trochę czasu na dopracowanie tego wszystkiego.