Stare przysłowie mówi, że reklama jest dźwignią handlu. Dzisiaj nie ma chyba nikogo, kto by wątpił w prawdziwość tego powiedzenia. Fakt, że każdy to przysłowie kojarzy i zna, dowodzi nie tylko jego prawdziwości, ale także tego, że bardzo wielu przedsiębiorców uwierzyło w jego sens. Efekt jest taki, że bardzo wiele firm się reklamuje i dokłada wszelkich starań aby być widocznym na rynku. Skutkiem takiego działania jest fakt, że wszędzie gdzie byśmy nie spojrzeli otacza nas reklama.

Spójrzmy prawdzie w oczy, zazwyczaj jest to reklama niskiej jakości. Wymyślona na szybko, chciałoby się rzecz: na kolanie wręcz. Agresywne hasła, które nie dość, że są nie przemyślane to jeszcze wewnętrznie sprzeczne. Wizualnie też zazwyczaj nie powalają. Skupiają się na nachalnym pokazywaniu produktu, w którego siłę i jakość mamy bez zastrzeżeń uwierzyć – taka jest nasza zwykła, reklamowa codzienność.

Na szczęście są firmy i instytucje, które zdają sobie sprawę z takiego nijakiego stanu rzeczy. Dlatego co jakiś czas możemy ujrzeć w przestrzeni publicznej reklamę błyskotliwą, inteligentną i przyjemną w odbiorze. Czasem ciężko dostrzec taki projekt wśród wielu innych, które nas atakują, dlatego dzisiaj chcielibyśmy poświęcić artykuł reklamie, która nie obraża naszej inteligencji – takiej, której forma lub historia jest na tyle ciekawa, że zatrzymujemy się na chwilę aby o niej pomyśleć i zastanowić się.

Niestety, nie ma wielu takich reklam na rynku, ale postanowiliśmy wyłowić te najciekawsze i przedstawić je naszym czytelnikom.

Skuteczna reklama

Na początku, chcielibyśmy pokazać Wam reklamę kampanii społecznej, która miała na celu uświadomić rodzicom jak niebezpieczne dla dzieci mogą być środki chemiczno gospodarcze, dostępne w każdym domu.

ciekawe_reklamy_01

Reklama ta oparta jest na efekcie nazywanym stereogramem soczewkowym. Czyli dwie wersje reklamy naprzemiennie się przenikają, a to którą widzimy zależy od kąta, z którego patrzymy. Jak widać dobry pomysł połączony z odpowiednią techniką może dać błyskotliwy i ciekawy rezultat.

Ciekawym pomysłem wykazali się również projektanci poniższej reklamy.

ciekawe_reklamy_02

Billboard ten reklamuje linie lotnicze Virgin – w dowcipny i minimalistyczny sposób przedstawiona jest koncepcja przemieszczania się. Tak delikatny i lekki sposób przedstawienia podróży wzmaga zaufanie klienta do linii lotniczych i samej firmy. Poniżej zdjęcie billboardu, promującego kolejną kampanie społeczną. W luźnym tłumaczeniu chodzi o to, aby dać samochodom ciężarowym trochę przestrzeni na wykonywanie manewrów.

ciekawe_reklamy_03

Zdecydowano się na sugestywne przedstawienie co może się stać, jeśli tej przestrzeni nie udzielimy. Reklama w takiej formie jest zdecydowanie droższa od tradycyjnego billboardu, ale pamiętajmy o jednej rzeczy. Tak wykonana na pewno bardziej trafia w grupę, do której jest adresowana, a także pomysł tak wykonanego billboardu na pewno został opublikowany w wielu miejscach, dzięki czemu zasięg reklamy uległ zwielokrotnieniu.

Na pewno tańszym rozwiązaniem, choć równie błyskotliwym jest to użyte w billboardzie promującym start stacji telewizyjnej BBC World w Stanach Zjednoczonych.

ciekawe_reklamy_04

W prostu, acz inteligentny sposób zasugerowano, że na jedno wydarzenie warto spojrzeć z różnych perspektyw, aby mieć pełne spojrzenie na daną sytuację. Zdecydowanie świetny sposób promocji stacji informacyjnej.

Na zdjęciu poniżej możemy zobaczyć reklamę produktów, które mają odstraszać pchły i inne insekty od naszych psów.

ciekawe_reklamy_05

Warto zaznaczyć, że kampania ta, została stworzona za stosunkowo niewielkie pieniądze. Na taką formę reklamy zdecydowano się tylko w jednym miejscu, nie zaszkodziło to jednak promocji produktów – zdjęcia z tej błyskotliwej reklamy obiegły cały świat i było o niej głośno w lokalnych mediach. Doskonały dowód na to, że dobry pomysł jest wart znacznie więcej niż nachalna tradycyjna promocja.

Jeśli już jesteśmy przy prostocie i pomyśle, to warto również zwrócić uwagę na billboard poniżej.

ciekawe_reklamy_06

Na temat tego pomysłu można by pisać bardzo wiele pochwalnych opinii, ale podobnie jak sama treść reklamy nie wymaga wielu słów, tak jej pomysł nie potrzebuje dodatkowej pochwały.

Jak widać dobry projekt, potrafi obronić się sam. Podobnie jest z poniższym projektem.

ciekawe_reklamy_07

Świetne wykorzystanie otaczającej przestrzeni jest tym co zadecydowało o sukcesie tej reklamy. I bardzo podobnie została wykorzystana przestrzeń dookoła billboardu, który można zobaczyć poniżej.

ciekawe_reklamy_08

Jeszcze inną drogą postanowili pójść projektanci z agencji Ogilvy & Mather. Stworzenie billboardu, który jest nie tylko reklamą ale i ławką, było pomysłem tyleż prostym co genialnym.

ciekawe_reklamy_09

Przestrzeń publiczna nigdy nie jest łatwa do wykorzystania, ale tutaj projektanci nie tylko zaingerowali w nią, ale i dołożyli coś od siebie. Na pewno zwiększa to atrakcyjność pracy i zyskuje więcej odbiorców.

Ciekawym pomysłem wykazali się również twórcy reklamy brytyjskiego czasopisma The Economist.

ciekawe_reklamy_10

Pomysł na pierwszy rzut oka może być nieco niejasny, ale gdy widzimy efekt jego działania, od razu zaczynamy doceniać pomysłowość tego niezwykłego pomysłu. W jasny sposób komunikuje nam, po co warto sięgnąć po ten periodyk i jaki może być tego efekt.

Reklama poniżej, dotyczy piwa marki Heineken i na pierwszy rzut oka przedstawia tylko wizerunek produktu.

ciekawe_reklamy_11

Wystarczy tylko chwila, aby zauważyć sięgającą po owy produkt dłoń. Przekaz jest jasny i klarowny, na pewno dociera do odbiorców miłośników piwa i jest przez nich komentowany. A przecież, o to właśnie projektantom tej reklamy chodziło.

Troszkę inaczej do przekazu reklamy podeszli projektanci reklamy okularów marki Leica.

ciekawe_reklamy_12

Proste i efektowne przedstawienie tego jak działają lornetki z pewnością przyciąga wzrok i działa na wyobraźnie widza. Efekt prosty i stylowy, na pewno zostanie zapamiętany i rozpowszechniony poprzez media społecznościowe i samych użytkowników.

Podsumowanie

Przedstawiliśmy Wam dzisiaj kilka niezwykłych reklam, które pomimo tego, że istnieją w przestrzeni publicznej nie niszczą jej, a czasem nawet kreatywnie ją współtworzą. W zalewie ogromnej ilości reklam, które otaczają nas dosłownie wszędzie, bardzo ważne jest aby swoją reklamę wyróżnić w pozytywny sposób, taki aby zaciekawiła i inspirowała klientów. Owszem, czasem trzeba wydać więcej na taką reklamę, ale jesteśmy pewni, że z czasem wydatek ten zwróci się z nawiązką.

Pamiętajmy, że jeśli my będziemy serio traktować naszych klientów i postawimy na mądrą i zabawną reklamę, Ci na pewno to docenią i gdy następnym razem będą się zastanawiać, który produkt wybrać, na pewno chętniej sięgną po Twój produkt lub usługę.