Minęło już trochę czasu od ostatniego artykułu z naszego cyklu, warto więc do niego wrócić i znów wybrać oraz pokazać kilka najbardziej rozpoznawalnych projektów logo świata. Jak zwykle zastanowimy się dlaczego agencja reklamowa, która projektowała dany znak, zastosowała takie a nie inne rozwiązanie. Co spowodowało, że znak ten stał się sławny, dzięki jakim elementom to zawdzięcza i czy dałoby się w nim coś poprawić.

Przeglądając poniższe zestawienie na pewno warto od czasu do czasu się zastanowić nad tymi zagadnieniami, aby przy projektowaniu lub zlecaniu projektu mieć na uwadze wszystkie elementy, które decydują o sukcesie lub porażce danego znaku.

Logo CNN

znane_loga_1

CNN to angielski akronim od Cable News Network. Jest to jedna z wiodących stacji telewizyjnych z aktualnościami i wydarzeniami z całego świata. Jej marka jest na tyle silna, że spokojnie można napisać, że jest jednym z bardziej wpływowych mediów w ogóle. Jej właścicielem jest firma Time Warner Inc. Posiada także wiele marek dodatkowych, takich jak CNN IBN czy CNN International.

Logo stacji zostało zaprojektowane w 1980 roku przez Anthony Guy Boost`a i od tego czasu zostało praktycznie niezmienione. Jest bardzo cenione w świecie reklamy i designu. Znak ten jest bardzo charakterystyczny, bije z niego moc i siła. Świetny przykład na to, że to w prostocie tkwi siła i wpływ na odbiorcę.

Logo Intel

znane_loga_2

Firm Intel jest doskonale znana wszystkim entuzjastom komputerów i technologii. Swoją sławę zawdzięcza produkcji procesorów do wszelkiej maści komputerów. Została założona w 1968 roku i jest w tym momencie największą firmą skupiająca się na produkcji wszelkich chipów.

Znak Intela przeszedł tylko dwie większe zmiany. Na początku funkcjonował jako typograficzny znak z charakterystycznie opuszczoną literą „E”. Kolejna wersja pojawiła się w połowie lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku razem ze słynną „melodyjką” Intel Inside.

znane_loga_3

 

Znak ten stał się na tyle charakterystyczny, że wystarczyło usunąć słowo „inside”, unowocześnić typografie, aby stworzyć ładne i technologiczne logo.

Logo Warner Bros.

znane_loga_4

Warner Bros. to firma, która jest liderem na wielu rynkach, głównie kojarzących się z filmem, telewizją i muzyką. Została założona w 1918 roku przez czterech braci Warner.

Znak Warner Bros składa się z inicjałów ładnie wpisanych w tarczę. Pierwsza wersja tego znaku pojawiła się w 1923 roku. Od tego czasu było wielokrotnie zmieniane i modyfikowane, jednakże zawsze w zakresie wyznaczonym przez oryginalny znak. Co pokazuje, że dobry pomysł może sprawdzać się przez wiele, wiele lat.

Logo Citroen

znane_loga_5

Pełna nazwa tej francuskiej firmy to Automobiles Citroën S.A., a popularnie nazywamy ją po prostu Citroen. Zajmuje się produkcją cieszących się uznaniem samochodów. Na chwilę obecną jej właścicielem jest grupa PSA Peugeot Citroen.

Logo Citroena składa się z dwóch odwróconych liter V. Ponoć pomysł aby je wykorzystać przyszedł Andre`owi Citreon (założycielowi firmy) gdy przyjechał ze służbową wizytą do Polski i zobaczył naszyty szewron w jednej z firm, którą odwiedzał. Logo Citroena przeszło wiele zmian i modyfikacji, ale podobnie jak w przypadku znaku Warner Bros jego pomysł został niezmieniony.

Logo Allianz

znane_loga_6

Allianz to firma zajmująca się przede wszystkim ubezpieczeniami i finansami. Jest jedną z wiodących firm tego typu na świecie. Swoją główną siedzibę ma w Monachium, w Niemczech.

Znak Allianz jest uważany za jeden z najlepszych i najbardziej uniwersalnych logo na świecie. Jego pierwsza wersja została pokazana światu w 1890 roku, od tego czasu był wielokrotnie zmieniany. Jednak podobnie jak w przypadku powyższych projektów zmieniany był jedynie w zakresie tego samego pomysłu. Ostatnia, aktualna wersja logo jest efektem pracy z 1999 roku.

znane_loga_7

Kolejny doskonały przykład na to, że dobry pomysł wymaga jedynie doszlifowania. Przedstawiona powyżej synteza jaka się dokonywała w ewolucji logo Allianz pokazuje, że jedynym słusznym kierunkiem w rozwoju logo jest droga minimalizmu i oszczędności.

Logo Wikipedii

znane_loga_8

Wikipedii nie trzeba nikomu przedstawiać. Światowa encyklopedia pomimo tego, że pisana globalnie przez wszystkich użytkowników internetu jest źródłem wiedzy praktycznie dla każdego z nas.

Naszym zdaniem znak Wikipedii nie jest zbyt udany. Nawet jeśli uznamy, że symbol kuli złożony z puzzli jest trafiony, to już ciężko to samo powiedzieć o jego wykonaniu. Dosyć toporne i bardzo internetowe… Mimo wszystko charakterystyczne, ciężko pomylić znak Wikipedii z czymkolwiek innym, więc w zasadzie swoją rolę spełnia. Choć trzeba mieć na uwadze fakt, że sama inicjatywa globalnej encyklopedii jest dosyć nowatorska, więc bardzo prawdopodobnym jest, że jeszcze doczekamy się udanego logo tej zacnej inicjatywy.

Podsumowanie

Omówiliśmy kolejnych kilka przykładów tych najbardziej znanych i cenionych logo świata. Wniosków nie ma co powtarzać, pojawiły się już w poprzednich artykułach z serii. Choć zdecydowanie warto podkreślić fakt, jak bardzo istotny jest pomysł na logo – to właśnie pomysł w dużej mierze odpowiada za sukces lub niepowodzenie danego znaku, warto więc się dobrze zastanowić nad odpowiednim doborem symbolu przy własnym projekcie.