Artisan – Studio Graficzne | Najbardziej znane loga i logotypy świata (#1)
978
single,single-post,postid-978,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded
znane_loga_wpis

Najbardziej znane loga i logotypy świata (#1)

Zamieszczone przez admin w Projektowanie

To, jak ważne jest logo dla każdej firmy, omawialiśmy na naszym blogu już wiele razy. Trochę trudno nam się dziwić. Projektowaniem graficznym zajmujemy się na co dzień i bardzo często widzimy w praktyce, jak siła logotypu wpływa na wizerunek firmy. Właśnie dlatego lubimy projektować logotypy, a także omawiać je w naszych wpisach.

Dzisiaj, chcielibyśmy rozpocząć nowy cykl artykułów, który co jakiś czas będzie wracał na naszą stronę. Otóż postanowiliśmy wybrać, omówić i przedstawić Wam najciekawsze światowe logotypy. Nie będziemy zajmować się tutaj projektami z jednej kategorii. Aby trochę urozmaicić nasze teksty, będziemy sobie przeskakiwać od znaku do znaku, oczywiście w taki sposób, aby nie stracić z oczu tego co jest najistotniejsze. A najważniejsze według nas jest to, co czyni logo rozpoznawalnym i czytelnym. Co zadecydowało o jego sukcesie i o tym, że każdy z nas owe znaki zna i kojarzy.

O wszystkich tych rzeczach pisaliśmy już nie raz. Ale tak w skrócie przypomnijmy to, co przynajmniej według nas, jest istotne w projektowaniu logotypu. Logo, będąc często pierwszym i najważniejszym znakiem, który towarzyszy firmie powinno w prosty i czytelny sposób oddawać ducha firmy i jej nastawienie. Powinno być charakterystyczne, uniwersalne a przy tym wszystkim możliwie jak najbardziej odróżnialne od innych. Jest to całkiem spory zestaw właściwości, które powinny być zawarte w bardzo małej i skondensowanej formie graficznej.

Zobaczmy więc, jak poradzili sobie z tym zadaniem projektanci najbardziej znanych i kojarzonych znaków na świecie.

 

Logo 3M

znane_loga_1

Zacznijmy od firmy 3M. Być może w Polsce nie jest to najbardziej znane logo, ale na świecie zdecydowanie należy do jednego z bardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych. 3M jest w zasadzie korporacją, która zajmuje się produkcją tworzyw sztucznych, elektroniki czy farmaceutyków.

Skrót 3M wziął się od dawnej nazwy firmy, która brzmiała Minnesota Mining and Manufacturing Company. Samo logo jest kwintesencją uniwersalnej i prostej formy – składa się z zetkniętej cyfry 3 i litery M. Efektem tego połączenia jest charakterystyczny i wyróżniający się symbol. Użycie intensywnego czerwonego koloru daje wrażenie siły i witalności. Czcionka użyta w tym znaku to popularna Helvetica Neue. Wszystkie te elementy składowe złożyły się na logo, które jest niesamowicie czytelne. Jego proste geometryczne formy powodują, że praktycznie na każdej powierzchni i miejscu będzie się godnie prezentować.

 

Logo H&M

znane_loga_2

 

Trochę dla przeciwwagi poprzedniego znaku, zajmijmy się logiem H&M. H&M to firma doskonale znana w Polsce, która posiada sieć sklepów odzieżowych. Tylko w Polsce jest ich ponad 100. Siedzibą firmy jest Sztokholm w Szwecji.

Podobnie jak poprzednio, H&M to skrót, ale tym razem wywodzi się od nazw dwóch sklepów z odzieżą, które posiadał założyciel firmy Erling Persson –  Hennes & Mauritz. Trochę przykro nam to pisać, ale znak ten jest przykładem na to, że nie zawsze tylko najlepsze loga stają się popularne. Nie chcemy napisać, że logo H&M jest złe lub słabe, ale na pewno nie posiada mocy i siły, którą zazwyczaj posiadają duże firmy. Czcionka użyta w tym projekcie została zaprojektowana specjalnie dla tego znaku. Kolor czerwony, według projektantów, symbolizuje pasję, miłość, odwagę i energię.

Pozwoliliśmy sobie odrobinę skrytykować to logo, ale musimy pamiętać o jego odbiorcach. Znak ten jest kierowany do ludzi młodych, którzy są pełni pasji i werwy – może być tak, że ta grupa docelowa odbiera ten znak bez zastrzeżeń i idealnie wpasowuje się w ich filozofię. Popularność tego loga raczej potwierdza tą regułę.

 

Logo Audi

znane_loga_3

Audi, to doskonale znana marka motoryzacyjna, obecnie należy do koncernu Volkswagen. Samochody marki Audi produkowane są w Niemczech, na Węgrzech oraz w Brazylii. Audi przez lata dbało o to, aby być kojarzone z samochodami luksusowymi, nowatorskimi i bezpiecznymi.

Swoją nazwę zawdzięcza założycielowi firmy Augustowi Horch, którego nazwisko przetłumaczone na łacinę brzmi Audi (słuchać, nasłuchiwać). Znak Audi, to charakterystyczne cztery przeplatające się okręgi. Miały symbolizować 4 spółki samochodowe, które w pewnym momencie historii firmy zostały połączone w jedną firmę, dziś znaną jako Audi.

znane_loga_4

Obecna forma loga została uwspółcześniona – nadano jej formę obłych, błyszczących okręgów, które przyciągają wzrok i skupiają na sobie uwagę. Srebro użyte w znaku, ma znamionować luksus i nowoczesność. Bezszeryfowa czionka podkreśla prostotę i elegancję całego znaku.

 

Logo Versace

znane_loga_5

Skoro już jesteśmy przy luksusie i drogich produktach, to nie sposób nie wymienić logotypu i firmy Versace. Gianni Versace S.p.A., bo tak brzmi pełna nazwa firmy, to znany na całym świecie dom mody. Został założony w 1976 roku we Włoszech.

Logo Versace jest jednym z bardziej rozpoznawalnych znaków w przemyśle modowym. Jest efektem zamiłowania do mitologii greckiej Gianniego Versace – w okrąg z charakterystycznymi ornamentami wpisana jest Meduza, najmłodsza i najgroźniejsza z Gorgon. Meduza ma symbolizować atrakcyjność, fatalną fascynację i urok – cechy, które są bardzo charakterystyczne i wiodące w modzie. Czcionka użyta w znaku, została specjalnie zaprojektowana pod to konkretne logo.

 

Logo BP

znane_loga_6

 

Przy omawianiu poprzedniego znaku otarliśmy się o wielki świat, a skoro tak, to teraz przejdźmy do świata wielkich pieniędzy. British Petroleum Company to największe firma naftowa w Wielkiej Brytanii, jest trzecim co do wielkości przedsiębiorstwem petrochemicznym na świecie.

 znane_loga_7

 

Poprzednia, starsza wersja logotypu BP była uznawana za wzorcową, jeśli chodzi motyw użycia tarczy. Jej pierwsza wersja została pokazana światu w 1979 roku i do roku 2000 była kilka razy modyfikowana. Nowa wersja znaku została pokazana w roku 2000, gdy firma zmieniała nazwę z BP Amoco na BP.

Podobnie jak poprzednio, kształt loga jest również inspirowany mitologią grecką i odwołuje się boga słońca Heliosa. Nowe logo na symbolizować bezpieczną i naturalną energię, która pochodzi z natury. Czcionka użyta w tym znaku to znany i ceniony Univers® 55.

 

Logo Sony

znane_loga_8

Logotyp Sony jest ostatnim projektem, którym się dzisiaj zajmiemy. Jest to jeden z tych znaków, który bardzo nam się podoba, przez wzgląd na swoją prostotę i uniwersalność.

Sony zostało założone w 1946 roku, jest japońskim przedsiębiorstwem, które zajmuje się produkcją i sprzedażą elektroniki użytkowej. Najbardziej znaną marką lub produktem jest niewątpliwie Walkman, które jako słowo weszło do powszechnego użytku określając przenośne odtwarzacze muzyczne. Sony jest również współautorem płyty CD. Jednym z ostatnich bardziej znanych produktów firmy są konsole do gier PlayStation®.

Nazwa Sony pochodzi od łacińskiego słowa Sonus oznaczającego dźwięk. Logotyp firmy funkcjonuje od 1957 roku, był wielokrotnie modyfikowany, ale zawsze oscylował wokół prostej formy, jaką jest napis SONY. Fraza „make.believe” została dodana jako element znaku w roku 2009. Czarny kolor symbolizuje perfekcję i elegancję, jakimi mogą się poszczycić produkty firmy.

Czcionka użyta w tym logotypie to nieznacznie zmodyfikowany Clarendon.

 

Podsumowanie

Dotarliśmy do końca pierwszego artykułu o znanych logotypach. W dzisiejszym odcinku przedstawiliśmy tylko sześć znanych marek – jest to promil spośród wszystkich tych, które nas otaczają na co dzień. Nie ukrywamy, że świetnie się bawiliśmy pisząc ten artykuł i z tym większą werwą i energią usiądziemy do kolejnych. A Was, naszych drogich czytelników, prosimy o cierpliwość – z czasem pojawią się kolejne odsłony znanych i cenionych znaków graficznych.

25 lis 2013 2 komentarzy
  • Antoni 18 marca 2014 at 15:07 / Odpowiedz

    Osobiście jestem zdania, że „logo” się nie odmienia i jako (najwyraźniej) językowy konserwatysta, będę tej tezy bronił do końca :-) http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=3066

  • admin 19 marca 2014 at 08:17 / Odpowiedz

    Gdy pisałem artykuł, miałem z tyłu głowy ewentualne komentarze na ten temat… Niemniej, przyznając Ci rację drogi Antku, nie poprawię artykułu. Zasady, zasadami, ale pisząc „najbardziej znane logo świata”, czytelnik miałby wrażenie że będę pisać o jednym znanym znaku, a nie ich liście. Funkcją języka jest jasne i klarowne przekazywanie myśli, jeśli więc łamię zasadę, która jak sam podałeś w swoim linku i tak prawdopodobnie nie przetrwa długo, to świadomie się na to godzę. Innymi słowy: świadomie pracuję nad zwiększeniem akceptacji społecznej używania odmienialnej formy słowa: logo.

Umieść komentarz