Wszelkiego rodzaju opakowania towarzyszą nam każdego dnia na każdym wręcz kroku. Prawdopodobnie nawet nie zdajemy sobie sprawy, ile różnych opakowań codziennie mijamy. Ciężko opierać się na jakichś fachowych statystykach, jednak można śmiało powiedzieć, że zdecydowana większość produktów jest sprzedawana przy pomocy opakowania. Co wynika z tego dosyć oczywistego stwierdzenia?

Otóż wyróżnić można dwie sprawy. Pierwsza to taka, że w gruncie rzeczy nasza konsumencka rzeczywistość jest zdominowana i zbudowana na ogromnej ilości projektów opakowań. Z tego zaś wynika prosty fakt, że chcąc przebić się przez tak dużą ilość projektów producent musi swoje produkty prezentować w odpowiedni sposób.

projektowanie_opakowan_1

Oczywiście, już na samym wstępie nie obędzie się bez podstawowej rady. Jeśli chcesz mieć dobrze zaprojektowane i ładne opakowanie zwróć się z tym do profesjonalnej i trudniącej się tym na co dzień firmy. Owszem, czasem na półkach sklepowych można jeszcze spotkać produkty, które wyglądają jakby były przeniesione z poprzedniej epoki, ale ich coraz mniejsza ilość powinna utwierdzić Cię w przekonaniu, że coraz więcej producentów zmierza w kierunku profesjonalnego i dobrze kierowanego brandingu.

Pomimo tego, że to agencja reklamowa czy studio graficzne ponosi odpowiedzialność za estetyczną stronę projektu to musisz pamiętać o tym, że to Ty jesteś odpowiedzialny za merytoryczną treść opakowania. I również do Ciebie jako do zleceniodawcy należy ostateczny werdykt przy wybieraniu koncepcji graficznych. Chcielibyśmy aby ten artykuł był takim krótkim kompendium, do którego będziesz mógł wracać, gdy w ferworze pracy zapomnisz, o co tak naprawdę w projektowaniu opakowań chodzi.

To o klienta chodzi

Sprawa jest niby oczywista, ale czasem po otrzymaniu kilku wstępnych projektów, po naniesieniu sporej ilości poprawek zapomina się o najważniejszym. Projekt opakowania jest dla klienta. Na dobrą sprawę to nie Tobie ma się podobać, a konsumentowi, który widząc kilka lub kilkanaście opakowań podobnych produktów ma właśnie sięgnąć po Twój. Jednym słowem, musisz określić swój target i właśnie w niego celować wyglądem opakowania. Inaczej powinien być skonstruowany projekt opakowania produktu, po który sięgają ludzie starsi, a inaczej produkt dla niemowląt, po który sięgają stroskane o dobro swoich dzieci mamy.

Nie popełniaj błędu wielu innych producentów, którzy lekceważą sobie te kwestie. Stworzenie opakowania uniwersalnego, dla każdej grupy wiekowej, płci i charakteru jest możliwe, jednak jest niezwykle trudne i wiąże się ze sporym ryzykiem. Owszem, niektóre produkty mogą być zapakowane w wszechstronne opakowanie, ale to zależy od samych produktów. Pamiętaj: zawsze zwracaj uwagę na to kim jest Twój klient!

Czystość przekazu

Kolejną niezwykle ważną sprawą jest czytelność i jasność przekazu. Co to znaczy? W ramach małego doświadczenia, gdy będziesz w jakimś sklepie rozejrzyj się po półkach, wybierz jakiś produkt i postaraj się jak najszybciej odpowiedzieć na następujące pytania: co zawiera opakowanie, do czego możesz użyć tego produktu, jaka firma i marka za nim stoi? Jeśli jesteś w stanie odpowiedzieć na te pytania w przeciągu kilku sekund można wstępnie uznać, że koncepcja projektu jest udana.

Opakowanie powinno w klarowny sposób przedstawiać produkt i jego właściwości. Należy unikać sytuacji, w których nie wiadomo co tak właściwie jest przedmiotem opakowania. Równie niebezpieczną sytuacją jest, gdy opakowanie sugeruje inny produkt niż w rzeczywistości.

projektowanie_opakowan_2

Powyższe zasady można uznać za żelazne, aczkolwiek nie znaczy to, że należy się ich zawsze kurczowo trzymać. Jeśli zdajesz sobie sprawę z tego co robisz, to nie ma nic zdrożnego w projekcie opakowania, które zaciekawia, zmusza klienta do pewnego rozszyfrowania swojej zawartości – wciąga klienta w grę i zabawę. Zazwyczaj na to mogą sobie pozwolić więksi producenci, tacy którzy mogą wesprzeć produkt dużą akcją promocyjną, ale nie znaczy to, że nie możesz brać tego pod uwagę. Warto również pamiętać o tym, że nie należy być zbyt dosłownym. Czasem zdjęcie produktu na opakowaniu może być czymś pozytywnym, ale równie dobrze może budzić irytację.

Eksponuj korzyści

O tym już wspomnieliśmy wcześniej, niemniej temu zagadnieniu należy się osobna część tematu. Gdy stoimy przed półką podobnych produktów i musimy wybrać ten, który włożymy do koszyka musimy podjąć kilka decyzji. Ile jesteśmy w stanie za niego zapłacić? Któremu mogę zaufać? Który zaoferuje mi najwięcej korzyści? Powiedzmy, że cena jest już ustalona, kwestie zaufania zostawmy widoczności marki, przejrzystości i estetyce produktu. Czyli zostaje ten ostatni: wypunktowanie korzyści i zalet produktu.

projektowanie_opakowan_3

Należyte wyeksponowanie korzyści i zalet może w zdecydowany sposób zadecydować o tym czy klient wybierze nasz produkt czy nie. Należy wybrać kilka najmocniejszych punktów i jeśli się da niech będą inne niż te u konkurencji. Gdy już je ustalimy trzeba tylko w zgrabny sposób umieścić je na projekcie opakowania. Dlaczego w zgrabny sposób? Zbyt nachalne i namolne przedstawianie zalet może skojarzyć się z wciskaniem i przesadą, a tego nikt nie lubi. Nie należy także przesadzać z ich ilością. Ciężko mówić o jakiejś konkretnej liczbie, ale mało kto ma ochotę czytać długie elaboraty z kilkunastoma punktami. Skupmy się na kilku najważniejszych i pozwólmy im w delikatny, acz zdecydowany sposób komunikować wartość produktu. Bardzo trudno tu mówić o konkretnej metodzie, ale zaufaj w tej kwestii agencji, która zajmuje się projektowaniem.

Pamiętaj o możliwości rozwoju

Większość producentów, którzy widzą, że ich produkt spotkał się z życzliwą reakcją klientów zaczyna planować rozwój linii i wypuszczenie kolejnych artykułów z serii. Nawet, jeśli jesteś na etapie przygotowania pierwszego projektu z linii pamiętaj, że istnieje szansa na to, że będziesz tą linie rozwijać w przyszłości. Dlatego staraj się dopilnować tego, aby projekt opakowania miał w miarę otwarty charakter i nie stwarzał problemów przy wpisaniu w niego innych wyrażeń. Nie ma nic gorszego niż wypuszczenie kolejnego produktu z serii, który nijak nie kojarzy się z całą serią.

projektowanie_opakowan_4

Wiedz, że gdy w swojej ofercie masz serie kilku artykułów, to każdy produkt świadczy za inne, pozostałe z tej linii. Innymi słowy, gdy klient przekona się co do wartości tego jednego, to bardzo chętnie sięgnie po inny z tej serii. Klient nie powinien mieć problemu z jego znalezieniem, wygląd tych projektów powinien mu to ułatwiać, a nie utrudniać.

Praktyczność opakowania

Do tej pory wspomnieliśmy tylko o estetyce i wyglądzie opakowań. Warto także pamiętać o ich praktycznym zastosowaniu. Pudełko, z którego nie da się wyjąć produktu, wysypujące się płatki czy rozlewający się sok potrafią skutecznie zirytować konsumenta, który zacznie się rozglądać za innymi formami podania produktu. Możliwe też, że konkurencja opracowała sposób na pewne niedogodności i tym samym zyskała spore grono wielbicieli. Pamiętajmy o tym, że czasem samo opakowanie może być użyteczne po zużyciu produktu. Przekonują się o tym osoby, które kupują krem Nutella i wykorzystują ponownie jego opakowanie jako szklankę. Jest to mały zabieg z punktu widzenia producenta, natomiast klient przy wyborze kremu kompensuje sobie fakt wydania pieniędzy tym, że coś po nim zostanie i będzie mógł to wykorzystywać.

projektowanie_opakowan_5

Grupa cenowa

Przy projektowaniu opakowań warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Mianowicie do jakiego przedziału cenowego będą należały produkty. Zazwyczaj klient wie jaką kwotę jest w stanie wydać na dany produkt i będąc na zakupach rozgląda się za określonym typem opakowań. Jeśli wypuszczasz na rynek artykuł określany czasem jako budżetowy i dorobisz do niego piękne, ekskluzywne opakowanie, to dla klienta szukającego tańszych rozwiązań Twój produkt stanie się niewidzialny. Z kolei klient, który szuka lepszych produktów szybko się rozczaruje, bo tylko opakowanie będzie lepsze i wartościowe, a nie sam produkt.

Oczywiście nie należy tego przestrzegać z żelazną konsekwencją. Zawsze warto podkreślać atuty produktu i starać się tak projektować opakowania, aby były lepsze niż konkurencji jednak nigdy nie należy zapomnieć do jakiej grupy produktów należy nasz artykuł.

Projektowanie opakowań w pigułce

Jak widać po powyższych przykładach przy projektowaniu opakowań można natknąć się na wiele różnych pułapek. Mamy nadzieję, że te kilka wypisanych przez nas punktów pozwoli Ci uniknąć tych najbardziej pospolitych i przekonały Cię do tego, że przy tworzeniu opakowań należy i warto korzystać z pomocy specjalistycznych agencji się tym zajmujących.