Do tego że ekologia staje się coraz ważniejszym elementem życia nie trzeba nikogo przekonywać. Coraz więcej się mówi o świadomości ekologicznej, którą powinny wspierać media, organizacje pozarządowe, a nawet rządy. Tego trendu nie mogły nie dostrzec firmy, które chcąc jak najlepiej wypromować swój produkt na rynku także zaczęły bacznie się przyglądać i zwracać uwagę na to z czego składa się produkt oraz jego opakowanie.

Z oczywistych względów nie będziemy się tu zajmować samymi produktami ani przepisami prawnymi, które dotyczą ekologii. Ale bardzo chętnie spojrzymy i zwrócimy uwagę na najciekawsze opakowania, które starają się podążać ścieżką eco-friendly.

Na początku zaczniemy od silnie umocowanej na polskim rynku marki L’OCCITANE. Firma ma wiele butików w całej Polsce i pomimo nie najniższych cen świetnie sobie radzi. Kosmetyki L’OCCITANE są zaprojektowane w sposób bardzo charakterystyczny, zdecydowanie wybijają się spośród innych produktów w tym segmencie. Tak etykiety jak i opakowania charakteryzują się lekkością i świeżością.

eko_obraz_01

Zawdzięczają to w dużej mierze minimalizmowi i wyróżniającemu się layout`owi. Nie sposób też nie zauważyć że projektanci zajmujący się owymi produktami potrafili grać specyficzną konwencją firmy i dobrze się nią bawić.

Inną firmą, która jest widoczna na polskim rynku jest Sys. Producent zup w charakterystycznym, tekturowym pudełku. W tym przypadku na pewno warto by się było zastanowić czy składniki wykorzystane przy produkcji zupy są ekologiczne, niemniej samym opakowaniem starano się takie wrażenie wywołać.

eko_obraz_02

Kolejnym dobrym i widocznym przykładem produktu ekologicznego są lody Bolero. Również wykorzystano tu oszczędny, minimalistyczny layout, który wcale nie odbiera powabu produktowi. Przy okazji nie jest zbyt wysublimowany, dzięki czemu sprawia wrażenie produktu dostępnego i w przystępnej cenie.

eko_obraz_03

Innym produktem, którego opakowanie oparto na czystym, białym layout`cie jest Coco Juice. Są to wody kokosowe, które można stosować zamiast napojów izotonicznych. Pomimo wybijającego się na pierwszy rzut oka kokosa projekt sprawia leciutkie i przyjemne wrażenie. Na tym przykładzie doskonale widać, że aby stworzyć ładne, przekonywujące opakowanie wcale nie trzeba zapełnić go masą niepotrzebnych treści i grafik.

eko_obraz_04

Oczywiście opakowanie ekologiczne to nie tylko domena producentów artykułów spożywczych i kosmetycznych. Ekologia faktycznie najbliżej się kojarzy z żywieniem i zdrowiem, niemniej konsumenci chcą być eko w coraz to szerszych dziedzinach życia. Dlatego gama „zielonych” produktów staje się coraz większa. Poniżej dobry przykład jak można zaprojektować ładne i ekologiczne opakowanie worków na śmieci. Że mało treści? Nikomu to przeszkadza w sytuacji gdy klient tylko rzuci przelotne spojrzenie na produkt i od razu wie o co chodzi.

eko_obraz_05

Podobnie jest z opakowaniem telefonu Samsung dla amerykańskiej sieci Sprint. Wydawałoby się że technologia średnio koresponduje z poczuciem ekologicznym, jednak jak widać w tym przypadku udało się to z powodzeniem połączyć. A klient, któremu bliska jest natura i dobro planety może poczuć się w pełni usatysfakcjonowany.

eko_obraz_06

Produkty ekologiczne powoli przestają być stawiane na półce luksusowej, a coraz częściej zaczynają trafiać pod strzechy. Może to świadczyć o względnym nasyceniu rynku takowymi produktami, a także o zwiększonym zapotrzebowaniu na “zielone” artykuły wśród mniej zamożnych klientów. Dobry przykładem takiego pozycjonowania produktu jest linia herbat Oxfam.

eko_obraz_07

A poniżej linia herbat Yogi Tea. Produkty stawiane na wyższej półce niż Oxfam, co starano się oddać bogatszą grafiką. Projekty zdają się być dopasowywane do „regularnej” linii produktów co zaowocowało pewnym przeładowaniem layoutu jak na linię ekologiczną. Ale dzięki temu doskonale widać że artykuły ekologiczne coraz częściej wdzierają się na półki marketów i coraz silniej będą wpływać także na wygląd opakowań pozostałej części rynku.

eko_obraz_08

Na koniec warto też wspomnieć o produktach najmniej lubianych przez dietetyków oraz lekarzy, czyli przekąskowych. Ich producenci także postanowili zawalczyć o tę część rynku co zaowocowało projektami Maretti. Jak widać przy odrobinie chęci można stworzyć eco snack.

eko_obraz_09

Czas na małe podsumowanie w naszym zestawieniu produktów ekologicznych. Czasy, w który eko-produkt kojarzył się ze snobstwem i luksusem dawno się skończyły. Wyraźnie widać że produkty z „zielonej” półki zaczynają stanowić coraz większą część rynku i silniej wpływają na rynek w ogóle.

Także konsumenci bombardowani i zalewani promocją zielonego stylu życia częściej sięgają po takie artykuły. Tym samym niejako zmuszają producentów do poszerzania swojej oferty produktów ekologicznych. Z tego płynie prosty wniosek, że każdy producent chcący istnieć mocno na rynku musi się bacznie przyglądać tej silnie rozwijającej się gałęzi projektowania opakowań.