Jakiś czas temu na łamach naszego bloga pojawił się artykuł o tym jak powinno wyglądać dobrze przygotowane zlecenie. Pojawiły się wówczas głosy jakoby studia graficzne i sami graficy wymagali więcej od swoich klientów niż od siebie. W myśl starego przysłowia „klient, nasz pan” to firma graficzna powinna być przygotowana na niewiedzę klientów i tak dopasować swoją ofertę i komunikację aby Ci mogli bez problemów zlecać nowe projekt. Rzecz jasna, zgadzamy się z tym stwierdzeniem w 100%. We wspomnianym wcześniej artykule chcieliśmy jedynie zaznaczyć fakt, że dobrze napisane zlecenie potrafi znacznie skrócić i ułatwić pracę zarówno grafikowi jak i klientowi.

Mimo wszystko bardzo dobrze się stało, że takie głosy padły, bo wpadliśmy na pomysł stworzenia artykułu o tym, czego powinno się oczekiwać po dobrym studiu graficznym. Teoretycznie sprawa jest prosta – studio czy agencja graficzna to firma jak każda inna i powinniśmy wymagać od niej tego samego co od innych. Jest w tym wiele prawdy, ale w dzisiejszym artykule postaramy się zwrócić uwagę na tych kilka istotnych punktów, które odróżniają zwykłe studio graficzne od dobrego studia graficznego.

Zanim zaczniemy wymieniać punkty, które o tym mówią przypomnijmy o jednej istotnej rzeczy. Firma graficzna, z którą współpracujesz jest Twoim partnerem biznesowym. Możesz tego tak nie nazywać, może też tak o niej nie myśleć, ale de facto tak należałoby nazwać waszą relację. To właśnie od studia graficznego zależy atrakcyjność wizualna Twoich produktów lub kampanii promocyjnej, co z kolei w bezpośredni sposób przekłada się na efektywność sprzedaży.

Zaangażowanie

Ujmując to w możliwie najprostszy sposób studio graficzne powinno być zaangażowane w swoją pracę. Pracownikom tegoż studia powinno zależeć na jak najlepszych efektach swojej pracy – projektach graficznych. Niby jest to sprawa oczywista, ale bardzo często niedoceniana. Relacje pomiędzy Tobą a agencją reklamową mogą być zupełnie poprawne, ale w momencie, gdy agencja jest nie zaangażowana w pracę dla Ciebie możesz nie usłyszeć wielu wartościowych porad. Zaczynając od najbardziej oczywistych błędów, które Tobie mogą umknąć po bardziej strategiczne porady.

studio_gra_1

Pamiętaj, że studio graficzne, z którym współpracujesz mogło przygotowywać już wiele podobnych projektów i ma świadomość jak te zostały odebrane przez rynek i klientów. Warto skorzystać z ich doświadczenia oraz wiedzy i dlatego właśnie tak ważne jest zaangażowanie. Firma, która wykonuje tylko kolejną fuchę nie będzie chętnie się dzieliła swoją energią i wiedzą.

Komunikatywność

Stwierdzenie, że warto rozmawiać stało się tak oczywiste, że często zapominamy tym jak bardzo jest prawdziwe i jak niezwykle ważne. Studio graficzne może wykonywać wiele rodzajów projektów: ulotki, reklamy prasowe, opakowania i wiele, wiele innych. Te z kolei będą odbierane przez wielu ludzi o bardzo różnych usposobieniach i charakterach. Wszystko to powoduje, że każdy projekt powinien być gruntownie „obgadany” i skonsultowany.

Niezwykle ciężko przeprowadzić solidną burzę mózgów lub po prostu wymienić się doświadczeniem z firmą, która jest w sobie zamknięta i nie ma ochoty na swobodną wymianę myśli. Zadbajmy więc to, aby firma graficzna, z którą chcesz współpracować była otwarta na rozmowę i chętnie dzieliła się swoimi pomysłami.

studio_gra_2

Warto tu jeszcze wspomnieć o jednej niezwykle prostej, acz ważnej rzeczy. Mianowicie chodzi nam tu o zdolność prowadzenia szybkiej i uprzejmej wymiany mailowej. Jeśli widzisz, że studio graficzne lub agencja reklamowa odpowiada Ci na maila z pytaniem ofertowym dzień, dwa lub nawet dłużej zastanów się dobrze czy na pewno chcesz podjąć z nią współpracę. Może okazać się, że jest to kompletnie normalny proces w tej firmie i na maila z korektą lub nawet banalnym pytaniem będziesz czekał wiele dni.

Solidność

Bardzo ciężko tak jednoznacznie określić czym jest solidność firmy zajmującej się tworzeniem projektów graficznych i reklamowych. Na bazie swojego doświadczenia możemy powiedzieć, że jest to połączenie wszystkich powyższych czynników doprawionych solidną porcją wiedzy oraz chęcią aby wykonany projekt charakteryzował się jak najbardziej estetycznym i profesjonalnym wyglądem.

Żyjemy w świecie, który zmienia się bardzo szybko. Nowe trendy oraz technologie mogą w błyskawiczny sposób wyprzeć podejście do spraw, które funkcjonowały bardzo dobrze jeszcze kilka miesięcy temu. Stąd płynie prosty wniosek, że aby firma graficzna była konkurencyjna i tworzyła aktualne projekty musi być ciągle na bieżąco ze światowymi trendami w reklamie i technologiami.

studio_gra_3

Nie chodzi rzecz jasna o to, by powielać wzorce i skupiać się na tym co tworzy konkurencja. Każda agencja reklamowa stara się tworzyć i skupiać na swoim własnym indywidualnym stylu. Niemniej, nie da się tworzyć projektów opakowań czy reklam w zupełnym oderwaniu od rzeczywistości. Warto trzymać rękę na pulsie światowego rynku wizualnego i designu. Taka jest rola firmy graficznej i to ona powinna dbać o to, żeby Twoje projekty nie wyglądały tak, jakby ktoś je stworzył kilka lat temu.

Poważny grafik lub firma projektowa nie może również żyć w oderwaniu od technologii, która nas otacza. Mamy tu na myśli zarówno technologie z jakich korzysta się przy wdrażaniu projektów do realizacji podczas druku lub tworzenia opakowań jak i technologii internetowych, które z każdym miesiącem zyskują na sile w reklamie i marketingu. Niestety, wymaga to sporo wysiłku od firmy reklamowej, ale jeśli tej zależy na tym abyś był zadowolony z jej usług musi bardzo dużą część swojej energii przekazywać na rozwój i edukację.

Terminowość

Każdy, kto choć trochę dłużej obcuje z komputerami i z nimi pracuje wie, że te lubią się popsuć w najmniej odpowiednim momencie. Zdarza się, że przez taką awarię tracimy efekty wielodniowej pracy. Taka sytuacja zdarzyła się prawdopodobnie każdemu z nas, więc gdy podobna historia zaistnieje w firmie graficznej, z którą współpracujesz, dobrze jest do tego podejść ze zrozumieniem, a nawet wręcz współczuciem. Gorzej, gdy taka sytuacja jest Ci co rusz przedstawiana jako powód nie dotrzymania kolejnego terminu.

Niektóre studia graficzne jako swój atut wpisują bezawaryjność swojego sprzętu. Oczywiście pisane jest to z przymrużeniem oka – wymówka zepsutego komputera jest tak często wykorzystywana przez niesolidne agencje reklamowe, że te bardziej porządne muszą się odżegnywać od podobnego podejścia.

studio_gra_4

Pracownicy studia graficznego, agencji reklamowej czy nawet zwykły freelancer muszą zdawać sobie sprawę z tego jak ważna jest punktualność. To na jej bazie buduje się poczucie zaufania między firmą a jej klientem. Jeśli widzisz, że agencja, z którą współpracujesz notorycznie się spóźnia i nie oddaje prac w wyznaczonym terminie poważnie się zastanów nad jej zmianą. Tak jak napisaliśmy we wstępie: każdemu może zdarzyć się awaria lub sytuacja, która spowoduje opóźnienie, ale jeśli zdarza się to bardzo często być może to znak, że firma nie przykłada się do swoich obowiązków i lekceważy Ciebie i Twoją firmę.

Podsumowanie

Czy cechy firmy graficznej, które opisaliśmy są tymi jedynymi, które powinno posiadać dobre i wartościowe studio graficzne? Na pewno nie, wszak oprócz wymienionych wcześniej rzeczy ważna jest jeszcze kreatywność, sposób rozwiązywania problemów, a nawet lokalizacja. Niemniej wiemy, że te wymienione są tymi, od których najbardziej zależy jakość współpracy pomiędzy grafikiem a klientem. Co z tego, że firma, z którą współpracujemy ma błyskotliwe pomysły i niebanalne podejście do reklamy, jeśli ciągle się spóźnia z ich prezentacją i oddaniem wykonawcy. Wiemy, że na dłuższą metę takie działanie jest wybitnie szkodliwe i działa na Twoją niekorzyść.

Następnym razem, gdy będziesz się zastanawiał nad wyborem firmy, która będzie odpowiadać za Twoje projekty graficzne i reklamowe przejrzyj na spokojnie punkty, które zarysowaliśmy – wierzymy, że dzięki temu uda Ci się wybrać partnera na lata, takiego, który Cię nie zawiedzie i któremu będziesz mógł zaufać.