Dzisiejszy wpis chcemy poświęcić luźnym rozważaniom na temat pewnych wyrażeń, które funkcjonują bardzo powszechnie, ale których nie można do końca zdefiniować. Jednym z takich wyrażeń, któremu poświęcimy najwięcej uwagi jest „agencja reklamowa”. Do tej pory, naszą firmę – Artisan, pozycjonowaliśmy jako studio graficzne. Uważaliśmy, że właśnie tak należałoby zdefiniować zakres naszej działalności, wszak zajmujemy się przede wszystkim grafiką i projektowaniem graficznym.

Ostatnio jednak zauważyliśmy iż owo pojęcie, tak dobrze nam znane, jest bardzo często nieprecyzyjne dla klienta. Jaka jest bowiem różnica między agencją reklamową, studiem graficznym lub biurem projektowym. Warto też nadmienić, iż na rynku funkcjonuje jeszcze kilka innych, tożsamych pojęć z tego zakresu: studio reklamy, agencja reklamy czy obsługa reklamy. Wiele słów i wiele wyrażeń, ale czy tak naprawdę różnią się one czymś istotnym?

Geneza agencji reklamowych

Zacznijmy od wyrażenia, które zapoczątkowało nasz artykuł. Agencja reklamowa jest chyba najpopularniejszym połączeniem słów znamionujących firmę trudniąca się tworzeniem reklam, opakowań i generalnie obsługą graficzną. W Polsce firmy tego typu zaczęły powstawać na początku lat dziewięćdziesiątych, gdy na kiełkującym wolnym rynku okazało się, że nie ma za bardzo komu tworzyć reklamy nowo powstałym firmom. Z początku firmy te faktycznie zajmowały się przede wszystkim obsługą graficzną. Z czasem jednak zaczęły brać na siebie coraz większą odpowiedzialność i zaczęły być częścią procesu decyzyjnego i kreacyjnego przy tworzeniu kampanii reklamowych. Spowodowało to znaczne poszerzenie znaczenia wyrażenia agencja reklamowa. Często do tego stopnia, że dzisiaj niektóre agencje reklamowe zlecają obsługę graficzną firmom trzecim, bo same nie posiadają działu grafiki.

Można się zastanowić, jaka jest różnica między agencją reklamową, a podmiotem oferującym usługi PR. Tak de facto, proces działalności jaki tu opisaliśmy najbardziej odpowiada właśnie tym ostatnim firmom. Aby trochę jeszcze namieszać, warto wspomnieć, że nie każda agencja reklamowa zapewni nam pełną obsługę kampanii reklamowej czy promocji produktu. Niestety, nie ma tu łatwych odpowiedzi, nie można też śmiało orzec, jaki zakres obowiązków ma firma PR, a jaki agencja reklamowa czy studio graficzne.

Artisan_Agencja_1

Jak zawsze, wszystko zależy od konkretnej firmy, od tego jaką ma historię i jaki ma sposób prowadzenia działalności. W dalszej części artykułu postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to pozycjonuje Artisana – w świetle, tego co opisaliśmy wcześniej.

Studio graficzne czy agencja reklamowa?

Opis funkcjonowania danej firmy nie powinien wisieć w próżni, powinien być adekwatny do tego, czego oczekują i rozumieją klienci. Do tej pory, pod nazwą Artisan dopisywaliśmy „studio graficzne”. Niestety, bardzo często powodowało to niezrozumienie naszego klienta. Padało pytanie: jak studio graficzne, to czym tak właściwie się zajmujecie? Niestety, określenie „studio graficzne” nie jest tak szerokim nośnikiem informacji jak wyrażenie „agencja reklamowa” i nie ukuło się tak mocno w świadomości potencjalnego odbiorcy naszych usług. Aby wprowadzić pewien ład w cały ten wyrażeniowy galimatias napiszmy jakie cechy powinna posiadać agencja reklamowa naszym zdaniem:

– obsługa graficzna;
– doradztwo przy technicznym wdrażaniu projektów i produktów;
– możliwość skonsultowania projektu w świetle jego istnienia na rynku;
– wzorowy kontakt z klientem;
– doświadczenie i wiedza jak pozycjonuje się oferta konkurencyjnej dla klienta firmy;

Wierzymy, że Artisan jest nośnikiem wszystkich powyższych cech i właściwości.

Artisan_Agencja

Podsumowanie

Prawdopodobnie zawsze bardziej będziemy czuć się studiem graficznym niż agencją reklamową. Wynika to z faktu naszego wykształcenia i doświadczenia. Jednakże, nie obawiamy się nazwać agencją reklamową, bo wiemy, że możemy podołać każdemu zadaniu, jakie możesz takowej zlecić. Oczywiście jako firma świadoma swoich plusów i minusów, nie podejmiemy się stworzenia reklamy telewizyjnej czy pełnego wdrożenia kompleksowej strony internetowej – od tego są inne, bardziej fachowe i doświadczone firmy.

Ale jeśli szukasz odpowiedzialnej agencji, która zajmie się promocją twojego produktu, usługi lub firmy, możesz nam w tym pełni zaufać i powierzyć wykonanie takiego zadania.